100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan ja Suoma ry:n teettämän kyselytutkimuksen mukaan koronaviruspandemia on vaikuttanut positiivisesti suomalaisten matkailuinnostukseen kotimaassa. Lähes puolet suomalaisista ilmoitti olevansa aiempaa kiinnostuneempia kotimaanmatkailusta.

65 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi tekevänsä tänä kesänä lomamatkan Suomessa. 25 prosenttia ilmoitti vielä pohtivansa päätöstään kesäkauden matkailumaasta.

– Kasvanut innostus kertoo, että kotimainen matkailuala on onnistunut voittamaan suomalaiset puolelleen. Se, että vain 15 prosenttia vastaajista sanoo matkustavansa kotimaassa, koska ei voi matkustaa ulkomaille, kertoo pysyvämmästä asennemuutoksesta, Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén tulkitsee.

Työ- ja elinkeinoministeriön tukema ja Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja on koonnut kotimaan kohteet yhteiselle 100syyta.fi -sivustolle, joka tarjoaa kotimaanmatkailijoille inspiraatiota ja vinkkejä. Viime vuonna sivustolla vieraili noin 620 000 yksittäistä kävijää.

– Ihmiset haluavat löytää paikkoja, joita eivät edes osaisi etsiä. Olemme panostaneet paikallisten pienten erikoisuuksien esittelyyn. Perinteiset suomalaiset asiat, kuten vaikkapa juurileivonta tai neulominen, ovat pinnalla ja nämä trendit satavat myös kotimaanmatkailun laariin. Paikallisuus vetää puoleensa erityisesti nuorempia sukupolvia, Hellén sanoo.