Haaga Yhtymän pitkäaikaiselle toimitusjohtajalle opetusneuvos Gun Marit Niemiselle ja Lapin matkailun uranuurtajana tunnetulle Pertti Yliniemelle on myönnetty kunniakrouvarin arvonimi tunnustukseksi heidän suurista ansioistaan matkailu- ja ravintola-alan hyväksi. Nieminen ja Yliniemi vastaanottivat arvonimen 29.11.2019 MaRan liittokokouksessa Levillä.

Gun Marit Nieminen on kouluttanut tuhansia opiskelijoita ravintola-alalle. Laskentatoimen opettajana uransa aloittanut Nieminen toimi Ravintolakoulu Perhon rehtorina 2002–2016. Vuonna 2012 hän aloitti Haaga Yhtymän toimitusjohtajana, missä tehtävässä hän jatkaa edelleen osa-aikaisena.

Ravintolakoulu Perho (nykyisin Perho Liiketalousopisto Oy) on Suomen johtava ravintola-alan oppilaitos. Niemisellä on suuri ansio oppilaitoksen maineen synnyttämisessä ja ylläpitämisessä. Perho on saanut opiskelijoilta erittäin korkeat arviot opetuksen tasosta. Myös matkailu- ja ravintola-alan yrityksillä on erittäin myönteiset kokemukset sieltä valmistuvista opiskelijoista. Niemisen uurastus toimialan opetuksen kehittäjänä nousee entistä suurempaan arvoonsa toimialan painiessa ammattitaitoisen henkilöstön saatavuuteen liittyvien ongelmien kanssa.

Opiskelijat ovat olleet Gun Marit Niemiselle tärkeintä kaikessa: heidän hyvinvointinsa ja valmistautuminen ammattiinsa alansa ammattilaisina. Hänen näkemyksensä ravintola-alasta on syvällistä. Hän toteutti omassa työssään parhaalla mahdollisella tavalla Yrjö Soinin legendaarisen kirjan otsikkoa ”Vieraanvaraisuus ammattina”.

*

Pertti Yliniemellä on pitkä ja menestyksekäs ura matkailualalla. Hänen urapolkunsa on hyvin poikkeuksellinen: hän on kirurgi, joka vaihtoi leikkaussalit Lapin matkailuliiketoiminnan kehittämiseen.

Muoniolaisen perheyrityksen Olostunturi Oy:n toiminta lähti voimakkaaseen kasvuun 2000-luvun alussa, kun Yliniemi alkoi yhdistää matkailun eri osa-alueita kokonaisuudeksi. Hän on tehnyt uransa aikana useita rohkeita ja onnistuneita investointeja, kuten Lapland Hotels Oy:n ja Riekkoparvi Oy:n ostaminen ja osakkuus Lapland Safaris Oy:ssä. Näiden kauppojen myötä toiminta kansainvälistyi ja monipuolistui sekä laajeni koko Lapin kattavaksi ketjuksi, jolla oli tarjottavana hotelli-, ohjelmapalvelu- ja hiihtokeskuspalveluja.

Laajentuminen jatkui 2010-luvulla hotellihankinnalla Luostolta ja kylpylähotellin hankinnalla Ylläkseltä. Uuden aikakauden alkuna konserni alkoi laajeta vuonna 2015 etelämmäksi Ouluun, Tampereelle, Helsinkiin ja Kuopioon. Seuraavana askeleena on vuonna 2021 avautuva Tampereen Kansi Areenan lähes 300 huoneinen hotelli.

Yliniemen käsissä muoniolainen perheyritys on kasvanut valtakunnalliseksi matkailukonserniksi, joka tarjosi työtä viime tilikauden aikana noin 1 700 henkilölle.

Kunniakrouvarin arvonimi myönnetään kerran vuodessa MaRan liittokokouksen yhteydessä alalla erityisen ansioituneille henkilöille.

Lisätietoja: