Palvelualojen ammattiliitto PAM on julistanut vuorokauden kestävän lakon S-ryhmän ja Scandic Hotels Oy:n hotelleihin ja niiden ravintoloihin 1.2.2024. Hotellit ja niiden ravintolat pysyvät auki ja palvelevat majoittujia, kokousasiakkaita ja ravintola-asiakkaita. Yrityksillä on vastuu asiakkaistaan myös lakkopäivän aikana. Kun osa ammattitaitoisista työntekijöistä on lakon takia poissa töistä, voi se vaikuttaa palveluun.

PAM on ilmoittanut järjestävänsä lakon 1.2.2024 vastalauseena hallituksen toimenpiteille kaikissa S-ryhmän ja Scandic Hotels Oy:n hotelleissa ja niiden ravintoloissa. Yritysten asiakkaat ovat olleet huolissaan siitä, ovatko hotellit, niiden kokouspalvelut ja ravintolat auki lakkopäivänä. Asiakkaat voivat olla huoleti, sillä hotellit ja niiden ravintolat palvelevat asiakkaita myös lakkopäivänä.

– Yritykset pitävät hotellit ja ravintolat auki lakkoon osallistumattoman henkilöstön voimin. Palvelu ei välttämättä ole yhtä laadukasta ja nopeaa kuin normaalioloissa, kun osa ammattitaitoisesta työvoimasta on lakossa. Toivon, että asiakkaat ymmärtävät tämän, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.

Yritykset ovat joutuneet ikävään välikäteen ay-liikkeen kohdistaessa lakkoja yrityksiin, jotka eivät ole kiistassa asianosaisia.

–  Kunnioitamme ay-liikkeen oikeutta lakkoihin työehtosopimusneuvotteluihin liittyvänä painostuskeinona. Nämä lakot ovat kuitenkin luonteeltaan toisenlaisia ja kohdistuvat erittäin ikävällä tavalla yrityksiin, jotka olivat lähes kaksi vuotta koronarajoitusten kohteena. Hotelliala oli yksi kaikkein vakavammin koronarajoituksista kärsineistä toimialoista. Venäjän aloittama sota on heikentänyt Suomen matkailualan kansainvälistä kilpailukykyä merkittävästi suhteessa muihin Pohjoismaihin, Lappi sanoo.

Hotellit ovat olennainen osa huoltovarmuutta. Niillä on velvollisuus pitää huolta asiakkaistaan myös lakon aikana.

–  Esimerkiksi Pohjois-Suomessa on lakon aikana paljon ulkomaalaisia asiakkaita, joita ei voida pyytää poistumaan hotelleista tai evätä heiltä ravintolapalvelut lakon ajaksi. On selvää, että hotellien sulkeminen ja palvelujen epääminen aiheuttaisivat peruuttamatonta vahinkoa myös Suomen matkailualan maineelle, Lappi toteaa.