Lähes 60 prosentilla matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alan yrityksistä myynti väheni marras-joulukuussa 2021 vähintään 30 prosentilla verrattuna vuoteen 2019. Heikoin tilanne oli kongressi- ja messualan yrityksillä, pubeilla ja yökerhoilla, henkilöstö- ja opiskelijaravintoloilla sekä hotelleilla ja kylpylöillä. Valtioneuvoston ja aluehallintovirastojen joulun alla asettamat sulut ja erittäin ankarat rajoitukset vaikuttivat hyvin kielteisesti tammikuun palvelujen kysyntään. Yli 80 prosentilla alan yrityksistä liikevaihto aleni vähintään 30 prosentilla.  Konkurssiuhka on kasvanut edelliseen kyselyyn verrattuna huomattavasti, sillä 20 prosenttia yrityksistä on konkurssiuhan alla ja kaksi prosenttia lopettanut toimintansa kesään mennessä. Ravintolarajoitukset ovat Suomessa EU:n kireimmät. Pääministeri Sanna Marin ilmoitti eilen, että rajoitukset kumotaan helmikuussa. Valtioneuvoston ja aluehallintovirastojen on kumottava kaikki rajoitukset viivytyksettä yritysten ja työpaikkojen pelastamiseksi, helmikuun loppuun on liian pitkä aika.

Pikkujoulukausi ja joulusesonki menivät pilalle sulkujen, rajoitusten ja etätyösuosituksen takia – konkurssiuhka ja lomautukset kasvussa

Matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alan yrityksillä oli suuret odotukset pikkujoulukaudesta ja joulusesongista. Monen pettymyksen jälkeen näytti siltä, että pikkujoulukaudesta oli tulossa kenties kaikkien aikojen paras ja joulusesonkikin näytti hyvältä. Marraskuun alussa näkymät synkkenivät.

– Koronakoordinaatiotyöryhmät asettivat ensiksi pääkaupunkiseudulle ja Varsinais-Suomeen laajat etätyösuositukset, joiden seurauksena etenkin suuret yritykset ja julkinen sektori peruivat pikkujoulut. Omikronmuunnos alkoi levitä, eikä valtioneuvosto katsonut rokotekattavuuden riittävän. Sairaanhoito- ja tehohoito kuormittuivat, ja meidän toimialojemme yrittäjät ja työntekijät saivat kantaa tämän seuraamukset, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.

Aluehallintovirastojen joulun alla asettamat sulut esimerkiksi kylpylöihin ja valtioneuvoston joulun alla asettama sulku pubeille, karaokeravintoloille ja yökerhoille sekä erittäin ankarat rajoitukset ruokaravintoloille, johtivat palvelujen kysynnän romahtamiseen ja lomautusten nopeaan kasvuun.

– Hieman yli 60 prosenttia yrityksistä on lomauttanut työntekijöitään, peräti 17 prosenttia yrityksistä on lomauttanut kaikki työntekijänsä, Lappi kertoo.

MaRan lähes kaikkien toimialojen, hiihtokeskuksia lukuun ottamatta, palvelujen kysyntä oli heikkoa marraskuusta tammikuun loppuun. Kaikkein heikoin tilanne on kongressi- ja messualalla, joihin yleisötilaisuuksien kielto ja asiakasmäärän rajoitukset ovat iskeneet pahasti. Lähes 80 prosentilla alan yrityksistä liikevaihto aleni marras-joulukuussa vähintään puolella. 82 prosentilla pubeista ja yökerhoista liikevaihto aleni vähintään 30 prosentilla. Opiskelija- ja henkilöstöravintoloilla näin kävi 77 prosentilla ja hotelleilla ja kylpylöillä 60 prosentilla yrityksistä.

– Myös konkurssiuhka on kasvanut merkittävästi. Muutos edelliseen jäsenkyselyihimme on selvä. Peräti 20 prosenttia kaikista vastanneista yrityksistä arvioi olevansa konkurssiuhan alla ja kaksi prosenttia lopettaneensa toimintansa kesään mennessä. Marraskuussa tehdyssä kyselyssä luvut olivat 12 ja 2 prosenttia. Heikoin tilanne on erittäin pienyritysvaltaisilla pubeilla ja yökerhoilla. Niistä 29 prosenttia on konkurssiuhan alla ja kolme prosenttia lopettanut toimintansa kesään mennessä, Lappi sanoo.

Suomessa on Euroopan kireimmät ravintolarajoitukset[1] - valtioneuvoston ja aluehallintovirastojen on kumottava rajoitukset viipymättä, ei vasta helmikuun loppuun mennessä

Muissa Euroopan maissa on kumottu nopeasti ravintoloita ja tapahtumia koskevia rajoituksia. Myös Suomessa valtioneuvoston ja aluehallintovirastojen on tehtävä tämä viivytyksettä.

– Rajoitusten ja sulkujen asettaminen on tapahtunut Suomessa ripeästi. Niiden kumoaminen ja lieventäminen on osoittautunut selvästi hitaammaksi. Näyttää siltä, että varsinkin STM:ssä on vallalla ajatus, että rajoitukset ovat uusi normaali ja, että niiden purkamiselle täytyy olla erityiset perusteet. Perustus- ja tartuntatautilain näkökulmasta tilanne on päinvastainen: rajoituksia voidaan ylläpitää vain niin kauan kuin ne ovat välttämättömiä ja oikeasuhtaisia. Ne on kumottava viivytyksettä, kun näin ei enää ole. Jäsenyrityksiltämme tulevien kommenttien perusteella jokainen päivä rajoituksia on nyt liikaa.

Pääministeri Sanna Marin ilmoitti eilen, että kaikki rajoitukset kumotaan helmikuussa.

– Vetoan pääministeriin, valtioneuvostoon ja aluehallintovirastoihin, että nämä kumoaisivat ravintola- ja tapahtuma-alan rajoitukset viivytyksettä. Rajoituksia on lievennettävä jo tällä viikolla. Ehdottomana takarajana täytyy olla helmikuun puoliväli, jolloin myös kaikki pubeja, karaokeravintoloita ja yökerhoja koskevat rajoitukset on kumottava. Helmikuun loppuun on liian pitkä matka, kun oikeudellisia edellytyksiä rajoituksille ei enää ole, Lappi vetoaa.

MaRan jäsenkyselyyn vastasi 672 yritystä seuraavilta toimialoilta: festivaalit, hiihtokeskukset, hotellit ja kylpylät, huvi-, teema- ja elämyspuistot, juhla- ja pitopalveluyritykset, kahvilat, keilahallit, kongressit ja messut, leirintäalueet, liikenneasemat, pikaruokaravintolat, pubit ja yökerhot, ohjelmapalveluyritykset, opiskelija- ja henkilöstöravintolat sekä ruokaravintolat.

[1] EU:n matkailu- ja ravintola-alan järjestö Hotrecin 26.1.2022 julkaisema taulukko eri maiden ravintoloiden koronarajoituksista.