Koronaviruksen seuraukset näkyvät jo erittäin negatiivisesti matkailu- ja ravintola-alalla. Kiinalaisista matkailijoista alkaneet peruutukset ovat levinneet suomalaisiin ja ulkomaalaisiin yrityksiin ja yksityisasiakkaisiin. MaRan suppea jäsenkysely osoittaa 10–30 prosentin kysynnän laskua viime vuodesta ja tilanne heikkenee jatkuvasti. MaRa vetoaa hallitukseen, jotta hallitus tukisi toimialan yrityksiä koronakriisissä ja auttaisi säilyttämään alan työpaikat. Yksi tapa voisi olla työnantajien työntekijöiden palkasta maksamien sivukulujen alentaminen määräajaksi.

Matkailu- ja ravintola-ala on huolissaan toimialan yritysten selviytymisestä koronaviruksen seurauksena. Ensin katosivat kiinalaiset matkailijat, sittemmin peruutuksia alkoi tulla muista maista. Nyt myös suomalaiset ja ulkomaalaiset yritykset ovat peruuttaneet tapahtumia, ja yksityisasiakkaat ovat vähentäneet esimerkiksi ravintoloissa käyntejä.

MaRan suppea jäsenkysely osoittaa 10–30 prosentin kysynnän laskua viime vuodesta ja tilanne heikkenee jatkuvasti. Nykyinen tilanne vaikuttaa jo nyt negatiivisesti myös ensi syksyn ja talven matkojen ja tapahtumien myyntiin.

– Toivomme, että hallitus tukisi toimialan yrityksiä koronakriisissä ja auttaisi säilyttämään alan työpaikat. Työnantajien työntekijöiden palkasta maksamien sivukulujen alentaminen tukisi työvoimavaltaista toimialaa. Jälki voi pahimmillaan olla hirvittävä niin yrityksille kuin niiden työntekijöille. Yksinomaan ravintolat ja majoitusyritykset työllistävät lähes 90 000 henkilöä. Alan yritykset työllistävät myös vaikean rakennemuutoksen kunnissa, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi kertoo.
Lapin mukaan negatiiviset taloudelliset vaikutukset ja työllisyysvaikutukset tulevat olemaan merkittäviä etenkin koronavirusepidemian pitkittyessä.

– Yrityksiä uhkaa siirtyminen lomautuksista irtisanomisiin etenkin ilman valtion määräaikaisia tukitoimia. Myös konkurssit tulevat lisääntymään, Timo Lappi sanoo.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 734 5549