Hallitusohjelmassa on myös lupaavia kirjauksia alkoholipolitiikan keventämisestä. Alkoholilain muutoksilla olisi positiivisia vaikutuksia myös matkailu- ja ravintola-alan yrityksille.

Alkoholijuomien vähittäismyyntilupa oikeuttaa myymään enintään 5,5 prosentin vahvuisia juomia. Hallitusohjelman kirjauksen mukaan vähittäismyyntilupa laajennetaan koskemaan myös enintään 8 prosenttia alkoholia sisältäviä käymisteitse valmistettuja juomia. Vähittäismyyntiluvan hankkineen toimipaikan ulosmyyntivalikoimaan saadaan myös nykyistä vahvempia oluita ja siidereitä. Yli 5,5 prosenttisia juomia koskee kuitenkin käymisteitse valmistamisen vaatimus, joten nykyistä väkevämpiä lonkeroita tai väkeviä juomasekoituksia ei vähittäismyyntiluvan laajennus näyttäisi kattavan. MaRa pitää ratkaisua erikoisena. Perusteltua olisi, että vähittäismyyntiluvan laajennuksen piirissä olisi kaikki enintään 8 % alkoholia sisältävät juomat.

Tällä hetkellä vähittäismyynnin normaalia prosenttirajaa 5,5 % vahvempia tuotteita on saanut myydä valmistuspaikalla suoraan kuluttajille vain tilaviinin tai käsityöläisoluen vähittäismyyntiluvalla. Hallitusohjelmakirjauksen mukaan vahvempien tuotteiden valmistuspaikkakohtainen vähittäismyyntilupa laajenee kattamaan myös pientislaamot. Tämä avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia viskiä tai giniä valmistaville suomalaisille pientislaamoille. Matkailijat voisivat esimerkiksi opastetun kierroksen jälkeen ostaa tuotteita tislaamon yhteydessä olevasta kaupasta.

Suomen alkoholipolitiikan kummallisuus on myös se, että Suomessa rypäleistä tehtyä viiniä ei saa merkitä pullon etikettiin viiniksi, koska Suomi ei ole hakeutunut EU:n asetuksen mukaiseksi viinimaaksi. Tähän on luvassa muutos, kun hallitusohjelman mukaan Suomi hakee listautumista EU:n viinintuottajamaiden luetteloon. Edellytyksenä on, että Suomi hyväksytään mukaan luetteloon.

Hallitusohjelmassa pidetään ovi raollaan myös viinien vähittäismyynnin vapauttamiselle. Puoliväliriiheen mennessä tehdään STM:n ja TEM:n yhteistyössä selvitys 15 prosentin vahvuisten viinien myynnin vapauttamisesta. Viinien vähittäismyynnin vapauttaminen olisi tervetullut muutos ja askel kohti eurooppalaisempaa alkoholipolitiikkaa.

Tällä hetkellä vähittäismyyntiluvan hankkinut ravintola ei voi viedä asiakkaalle kotiinkuljetuksena ruoka-annoksen mukana olutta, vaan asiakkaan pitää noutaa juoma paikan päältä. Myös tähän on luvassa muutos hallitusohjelman mukaan. Kirjauksessa todetaan, että kotimaisille vähittäismyyntiluvallisille toimijoille mahdollistetaan alkoholin verkkokauppa sekä muut jakeluun ja noutoon perustuvat vähittäismyyntikonseptit, kuitenkin ikärajavalvonta turvaten.

Tällä hetkellä suomalaiset toimijat eivät pysty markkinoimaan väkeviä alkoholijuomia edes ulkomailla, sillä väkevien juomien mainontakielto koskee suomalaista toimijaa riippumatta siitä, kohdistuuko mainonta Suomeen vai ulkomaille. Suomalaiset yritykset ovat näin merkittävästi heikommassa asemassa kansainvälisiin kilpailijoihin nähden. Tervetullutta on, että hallitusohjelmassa luvataan poistaa suomalaisten toimijoiden ulkomaille suuntautuvan markkinoinnin rajoitukset EU-oikeuden rajoissa. MaRa katsoo, että suomalaisten toimijoiden tulee voida valmistusportaasta myyntiportaaseen asti markkinoida myös väkeviä alkoholijuomia ulkomailla.

MaRa pitää tärkeänä, että kun alkoholilaki avataan, myös kotimaassa tapahtuvaa alkoholimarkkinointia kevennetään. Tällä hetkellä ravintoloita kielletään mainostamasta ravintolan ulkopuolella esimerkiksi drinkkilistaansa, jos niiden valmistuksessa on käytetty väkeviä alkoholijuomia. Askel kohti eurooppalaisempaa alkoholipolitiikkaa olisi, että ravintolat voisivat mainostaa väkeviä juomia ja juomasekoituksia esimerkiksi internetsivuillaan tai täysi-ikäisille suunnatuin kanta-asiakasviestein.