Matkailu- ja ravintola-alan yritysten pikkujoulukausi ei MaRan jäsenkyselyn mukaan vastaa odotuksia, sillä myynti kasvaa viime vuoteen verrattuna vain neljäsosalla yrityksistä. Yli 10 miljoonan euron liikevaihdon yrityksillä myynti kasvaa noin 30 prosentilla yrityksistä, kun sitä pienemmillä kasvua on vain 17 prosentilla yrityksistä. Heikoimmat odotukset ovat pubeilla, yökerhoilla ja keilahalleilla. Kaksi kolmannesta niistä kertoo myynnin vähenevän ja vain noin viidennes kasvavan. Ruokaravintoloistakin vain 20 prosenttia odottaa myynnin kasvua pikkujoulukaudella. Matkailu- ja ravintola-alan yritysten pahimmat tulevaisuuden uhat ovat kustannusten nousu, kysynnän vähäisyys ja niistä aiheutuva heikko kannattavuus.


Pikkujoulukausi on ravintoloiden tärkein sesonki

Pikkujoulukaudella on suuri merkitys matkailu- ja ravintola-alan yrityksille, erityisesti ravintoloille. Tämän vuoden pikkujoulusesonki ei ole kehuttava matkailu- ja ravintola-alan yrityksille. Toki yksittäisten yritysten myynti kasvaa merkittävästi myös tänä pikkujouluna. Toimialoista parhaimmat näkymät ovat kongresseilla ja messuilla, joista lähes puolella myynti kasvaa.

– Toimialamme yritykset odottivat pikkujoulukaudelta enemmän. Yritysten ja kuluttajien varovaisuus on jatkunut pitkään. Toivoimme, että kesän molemmin puolin voimaan tulleet palkankorotukset, alhainen korkotaso ja ansiotuloverotuksen aleneminen olisivat saaneet kuluttajat ja kaveriporukat liikkeelle. Yrityksetkään eivät ole viettämässä pikkujouluja entiseen tapaan. Niin yritysten kuin kuluttajienkin keskiostokset ovat pienentyneet, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.
 

Heikko kannattavuus on seurausta korkeista veroista, kohonneista kustannuksista ja kysynnän vähäisyydestä

Luottotieto- ja analytiikkayhtiö Dun & Bradstreet kertoi 24.11., että suurin konkurssiriski on edelleen rakennusalalla sekä hotelli- ja ravintola-alalla. Hotelli- ja ravintola-alan konkurssiriski on noussut noin 7 prosenttia edellisvuodesta. Hotelli- ja ravintola-alalla on myös eniten maksuhäiriömerkintöjä, noin 17 prosentilla alan yrityksistä.

– Dun & Bradstreetin luvut ovat toimialamme kannalta karuja, mutta ne sopivat hyvin yhteen jäsenkyselymme tulosten kanssa. Pääministerin Orpon hallituksen tekemät arvonlisäverojen ja alkoholijuomaverojen korotukset yhdessä yli viisi vuotta jatkuneiden kustannusten nousun kanssa ovat olleet myrkkyä alan yrityksille. Kun samaan aikaan yritykset ja kuluttajat ovat olleet varovaisia, lopputulos on tällainen. Matkailu- ja ravintola-ala kasvaa kaikkialla muualla EU-maissa, Suomea ja Baltian maita lukuun ottamatta. Myös Suomessa alalla on erinomaiset kasvuedellytykset, mutta kasvu ei tule veroja korottamalla ja kustannuksia aiheuttavaa sääntelyä lisäämällä. Valtion kannattaisi panostaa Suomen maakuvan markkinointiin ulkomailla, Lappi sanoo.


MaRan jäsenkyselyyn vastasi 432 yritystä seuraavilta toimialoilta: festivaalit, hiihtokeskukset, hotellit ja kylpylät, huvi-, teema- ja elämyspuistot, juhla- ja pitopalveluyritykset, kahvilat, keilahallit, kongressit ja messut, leirintäalueet, liikenneasemat, pikaruokaravintolat, pubit ja yökerhot, ohjelmapalveluyritykset, ruokaravintolat, opiskelija- ja henkilöstöravintolat sekä henkilöstövuokraus.

 

Lisätietoja

toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 734 5549