Taloustutkimuksen[1] tekemän kyselytutkimuksen mukaan liikenneasemien tarjoamilla palveluilla on suuri merkitys vapaa-ajanmatkailijoille. Julkisuudessa on keskusteltu liikenneasemien lakkauttamisesta. Keskustelu on osoittanut hyvin liikenneasemien tärkeyden vapaa-ajanmatkailijoille ja ammattiautoilijoille. Liikenneasemat toimivat myös monissa kunnissa monipuolisten palvelujen keskittyminä ja tuttujen tapaamispaikkoina. Liikenneasemien merkitys korostui tutkimuksessa myös huolena liikenneasemien säilymisestä. Liikenneasemien tärkeimpiä palveluja ovat kahvilapalvelut, tankkaus tai sähköauton lataus, ruokakauppa ja buffetruokailu. Liikenneaseman valintapäätökseen vaikuttavat eniten sijainti, palvelut ja hyvät kokemukset edellisiltä käyntikerroilta.


Liikenneasemat ovat monipuolisia palvelukeskuksia

Liikenneasemien arvostus suomalaisten arjessa on noussut esiin, kun liikenneasemia on suljettu tai muutettu kylmiksi asemiksi. Liikenneasemat ovat etenkin monilla pienillä paikkakunnilla monipuolisia palvelukeskuksia ja paikkoja, joissa ihmiset tapaavat toisiaan. Liikenneasemilla on myös monipuolisia palveluja tarjoavia ravintoloita, joskus jopa paikkakunnan ainoa ruokaravintola. Liikenneasemilla on luonnollisesti suuri merkitys myös vapaa-ajanmatkoillaan autoileville ja ammattiautoilijoille. Ne ovat siten olennainen osa liikenneturvallisuuta ja huoltovarmuutta.

– Liikenneasemat ovat perheiden suosikkeja, sillä peräti 69 prosenttia vieraili liikenneasemilla perheen kanssa. Myös lemmikkieläinten huomioon ottaminen on tärkeää, sillä 30 prosentilla vastaajista on mukana myös lemmikkieläin. 35–54-vuotiaille naisille erityisen tärkeää liikenneaseman valinnassa on niiden palvelujen laatu ja laajuus. He käyttävät myös eniten rahaa pysähdyksen aikana, yli 20 euroa, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.


Kahvilapalvelut tärkeimpiä

Liikenneasemien toimintaympäristö on muuttunut olennaisesti. Kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen, rahapeliautomaattien vähentyminen, väestön keskittyminen kasvukeskuksiin sekä hybridi- ja sähköautojen yleistyminen ovat muuttaneet olennaisesti liikenneasemien palveluja ja heikentäneet niiden kannattavuutta.

– Toimintaympäristön muutos näkyy siinä, että kahvilapalvelut ovat käytetyin palvelu. Liikenneasemien työntekijöistä yli 80 prosenttia onkin ravintola-alan työntekijöitä. Muita tärkeitä palveluja ovat auton tankkaus ja sähköauton lataus, ruokakauppa, buffetruokailun mahdollisuus sekä pikaruokaketjujen palvelut. Eniten aikaa liikenneasemilla käyttävät täyssähköautoilijat, sillä peräti 51 prosenttia heistä viettää 30–60 minuuttia liikenneasemilla. Riittävän tehokkaat ja monilukuiset sähköautojen latausmahdollisuudet ovatkin kilpailuvaltti liikenneasemalle, Lappi sanoo.


Mitä asiakkaat odottavat liikenneasemilta?

Taloustutkimus kysyi vastaajilta, mitä he odottavat liikenneasemilta. Vastauksissa korostuivat hyvät kahvila- ja ravintolapalvelut, sähköautojen latauspaikkojen riittävyys sekä siisteys ja puhtaus. Asiakkaat toivoivat myös paikallisia herkkuja ja sisustustavaroita. Moni vastaaja korosti lasten ruokailuvaihtoehtojen monipuolisuutta, leikkipaikkoja sekä lemmikkien parempaa huomioon ottamista.

– Tutkimus osoitti, että liikenneasemilla on suuri merkitys tiellä liikkuville, sillä lähes kaksi kolmesta vastaajasta arvioi liikenneaseman puuttumisen aiheuttavan paljon tai erittäin paljon haittaa. Vain kahdeksan prosenttia vastaajista ei pitänyt liikenneasemien puuttumista lainkaan haitallisena. Liikenneasemaverkostomme vastaa hyvin asiakkaiden tarpeisiin, Lappi toteaa.

 

MaRa ja sen liikenneasemavaliokunta halusivat selvittää kyselytutkimuksen kautta liikenneasemien merkitystä matkailijoille. Liikenneasemavaliokunta on toiminut vuodesta 2008 lähtien. Siinä on jäseninä sekä liikenneasemaketjujen pääkonttorin että liikenneasemayrittäjien edustajia. MaRan jäseniin kuuluvilla liikenneasemilla on noin 300 toimipaikkaa ja niiden ravintola- ja kahvilapalveluiden liikevaihto on noin 300 miljoonaa euroa.

 

Lisätietoja

toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 734 5549
liikenneasemavaliokunnan puheenjohtaja Henri Leinonen, 040 734 4034

 

[1] Taloustutkimus oy haastatteli MaRan toimeksiannosta 1 040 suomalaista heidän asioinnistaan, kokemuksistaan ja suhtautumisestaan liikenneasemiin ja niiden tarjoamiin palveluihin. Haastattelut tehtiin 11.–18.9.2025. Kohderyhmänä olivat suomalaiset, jotka asioivat vapaa-ajanmatkallaan jollakin Suomen liikenneasemista kesällä 2025.