Aluehallintovirastot ovat päättäneet kiristää ensi viikon alusta lukien yleisötilaisuuksien rajoituksia syyskuun loppuun asti.  Aluehallintovirastojen päätökset ovat vastoin STM:n aluehallintovirastoille 24.8.2020 antamaa ohjauskirjettä.

Rajoitusten kiristämiselle ei ole päteviä perusteita: koronavirus ei ole levinnyt yleisötilaisuuksissa. Vaikka yli 50 henkilön yleisötilaisuudet ovatkin sallittuja tietyin edellytyksin, aluehallintovirastojen päätös on viesti siitä, ettei tilaisuuksia, isoja eikä pieniä, tule järjestää. Aluehallintovirastojen päätös syventää kokous-, kongressi- ja messuyritysten ja niiden työntekijöiden ahdinkoa entisestään. Asiakkaiden ja työntekijöiden turvallisuus on ensisijaisen tärkeää yleisötilaisuuksia järjestäville yrityksille. Tilaisuuksien järjestäjät pystyvät turvaamaan asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuuden ilman toiminnan rajuja rajoituksia.

Koronakriisi on iskenyt voimakkaasti kokous-, kongressi- ja messutoimialaan ja niiden työntekijöihin. Alan yritykset ovat menettäneet yli 90 prosenttia liikevaihdostaan huhtikuun alusta lukien. Suuri osa alan työntekijöistä on edelleen lomautettuina ja lomaukset jatkuvat aluehallintovirastojen päätöksen vuoksi. Alan ja niiden työntekijöiden tulevaisuuden näkymät ovat heikot. Yleisötilaisuuksien järjestämisen kiristämisellä on erittäin negatiiviset vaikutukset myös monelle muulle toimialalle ja niiden työntekijöille, esimerkiksi majoitus- ja ravintola-alalle.

– Kukaan ei pysty sanomaan tällä hetkellä, kuinka kauan kestää ennen kuin koronavirukseen löydetään rokote ja palaamme taas normaaliaikaan. Siihen asti on löydettävä keinoja, joilla asiakkaiden ja työntekijöiden turvallisuus voidaan taata niin, että yritykset voivat järjestää yleisötilaisuuksia. Tilaisuuksia ei voida rajoittaa varmuuden vuoksi etenkin tilanteessa, jossa virus ei ole levinnyt yleisötilaisuuksissa, joissa on vastuullinen yritys järjestäjänä. Kiellot johtavat pahimmillaan yritysten konkursseihin ja työttömyyden kasvamiseen. Niiden inhimillinen hinta on kova, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.

Valtio on rajoittanut merkittävällä tavalla matkailu- ja ravintola-alan yritysten toimintaa.

– Aluehallintoviraston päätökset ja hallituksen asettamat matkustusrajoitukset tarkoittavat sitä, että lukuisten matkailu- ja ravintola-alan yritysten liiketoiminta on estynyt merkittävästi julkisen vallan toimenpiteillä. Hallituksen tulee avata yritysten kustannustuki uudelleen yrityksille aiheutuvien tappioiden osittaiseksi korvaamiseksi. Tällä on myös merkittävä työpaikkoja säilyttävä merkitys, Lappi toteaa.

toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 7345549