Matkailu- ja ravintola-alan yritysten myynnin määrä kasvoi tammi–lokakuussa 2,9 prosenttia, mikä on enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Alan odotukset lähitulevaisuuden suhteen ovat kuitenkin pysyneet varovaisina. Toimialalla on pulaa ammattitaitoisesta työvoimasta. Perhevapaita isille pakottavasti siirtävä perhevapaauudistus on toimialalle välttämätön.

Tutkimus- ja Analysointikeskus TAKin ennakkotietojen mukaan alkoholituonti Viron-matkoilta kasvoi viime vuoden joulukuun ja tämän vuoden marraskuun välisenä aikana litramääräisesti peräti 23 prosenttia vuotta aiemmasta. Absoluuttiseksi alkoholiksi muutettuna tuonti kasvoi noin 4 prosenttia, joten tuonnin kasvu painottui mietoihin alkoholijuomiin.

– Alkoholin matkustajatuonnin huomattavassa kasvussa näkyy selkeästi vuoden 2019 alussa Suomessa tehty alkoholijuomaveron korotus ja Viron viimekesäinen veronalennus. Veroratkaisujen vaikutuksesta kuluttajien ostokäyttäytymiseen kertoo myös Valviran tieto, jonka mukaan alkoholimyynti laski Suomessa pelkästään tammi–elokuu 2019 välisenä aikana 2 prosentilla. Ravintoloiden anniskelumyynnistä yli puolet on olutta, joten matkustajatuonnin kasvu iskee pahasti ravintoloihin. Hallituksen tulee pidättäytyä hallitusohjelmassa mainitun alkoholijuomaveron korotuksesta, MaRan pääekonomisti Ari Peltoniemi sanoo.

Matkailu- ja ravintola-alan yritysten myynnin määrä kasvoi kuluvan vuoden tammi–lokakuussa 2,9 prosenttia, mikä on enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Myönteistä kehitystä edisti Peltoniemen mukaan onnistunut kesäsesonki.

– Myynnin määrä kasvoi kesä–elokuussa peräti 4 prosenttia. Toimialan liikevaihdon ennustetaan kasvavan 2019 noin 5 prosenttia edellisvuodesta. Ilahduttavaa on se, että kotimaiset hotelliyöpymiset kasvoivat 5,2 prosenttia, Peltoniemi toteaa.

Perhevapaauudistus välttämätön

– Työvoiman saatavuus on jo nyt myynnin kasvun este lähes kolmasosalle alan yrityksistä. Tarvitsemme kipeästi työperäistä maahanmuuttoa, minkä vuoksi saatavuusharkinnasta ETA-alueen ulkopuolelta tulevista maista tulisi luopua. Työsuojeluviranomaisten on huolehdittava siitä, että yleissitovia työehtosopimuksia noudatetaan myös järjestäytymättömissä yrityksissä, jotta Suomeen ei synny halpatyömarkkinoita. Perhevapaita isille pakottavasti siirtävä perhevapaauudistus on meille naisvaltaisena toimialana välttämätön. Tilastokeskuksen mukaan 67 prosenttia alalla työskentelevistä on naisia, toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo.

Toimiala on myös erittäin työvoimavaltainen, minkä vuoksi palkkojen sivukulut ovat korkeat. Esimerkiksi ravintola-alalla henkilöstökulut ovat 30–40 prosenttia yrityksen liikevaihdosta.

Alan näkymät (pdf)

pääekonomisti Ari Peltoniemi, 044 750 4511