Tampereen yliopisto on selvittänyt MaRan toimeksiannosta valtiontuen kohdistumista matkustajamerenkulkuun¹. Selvitys arvioi tukien olevan vuositasolla noin 241 – 255 miljoonaa euroa. Keskeisin matkustajamerenkulun epäsuora tukimuoto on myynnin ja palvelujen arvonlisä- ja valmisteverottomuus. Sen määrä on 184 miljoonaa euroa vuodessa. Suorista tuista merkittävin on miehistökustannustuki, 38,7 miljoonaa euroa vuodessa. Tukea saavia Suomen lipun alla olevia matkustaja-aluksia on 13. Kolme niistä liikennöi Saksaan, yksi Viroon ja yhdeksän Ruotsiin. Arvonlisä- ja valmisteverotuki sisältää matkustajalaivojen saaman tuen ravintolapalveluista ja muista palveluista, ja Ahvenanmaan kautta kulkevilta laivoilta myös myymälämyynnin verotuen. Verotukien suuruutta kuvaa hyvin vertailu maissa olevassa ravintolassa nautittuun illalliseen, jossa on veroja ja työnantajamaksuja keskimäärin 27 prosenttia. ”Risteilyt ovat yhä enemmän kokousten ja juhlien pitopaikkoja sekä edullinen tapa hankkia ravintolapalveluja, alkoholia ja tavaroita. Samalla valtio tukee suomalaisten matkustamista ulkomaille. Tämä näkyy selvästi kotimaan maksullisen majoituksen heikkona kehityksenä. Viihderisteilijät pystyvät hinnoittelemaan esimerkiksi ravintolapalvelut useita kymmeniä prosentteja edullisemmaksi kuin maissa toimivat ravintolat. Viihderisteilijöiden tuet ovat hyvä esimerkki kilpailua vääristävistä tuista, joita pääministeri Juha Sipilän hallituksen tulisi leikata puolivälitarkastelussaan”, sanoo MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi. Merenkulun tuet - arvio henkilökuljetuksiin kohdistuvista valtiontuista(Katriina Lehto – Ari Karppinen – Lasse Oulasvirta – Hannu Saarijärvi) Lisätietoja:toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 7345549                            ¹Tampereen yliopisto arvioi selvityksessä valtiontuen kohdistumista matkustajamerenkulkuun. Tiedotteessa olevat näkemykset tuen kilpailua vääristävistä vaikutuksista ja hallitukselta vaadittavista toimista ovat MaRan näkemyksiä.