Ravintola-anniskelu on enää 10 prosenttia alkoholin kokonaiskulutuksesta Suomessa. Matkustajatuonnin osuus on 20 prosenttia. Vielä 20 vuotta sitten luvut olivat päinvastaiset. Alkoholijuomaveron korotuspäätös ilman anniskelun arvonlisäveron alentamista kertoo siitä, että hallitus pitää 20 prosentin alkoholin matkustajatuonnin tasoa hyväksyttävänä. Kun alkoholijuomavero nousee Virossa, nyt olisi ollut mahdollisuus siirtää kulutusta pois Baltian maista ja matkustaja-aluksilta Suomen verojärjestelmän piiriin niin, että myös työllisyys Suomessa olisi kasvanut. Ravintola-ala on menettänyt 20 vuodessa yli 10 000 työpaikkaa, kun anniskelu on vähentynyt. Kun alkoholin matkustajatuonti on samassa ajassa kaksinkertaistunut, valtio on menettänyt joka vuosi satoja miljoonia euroja verotuloja. Jos ravintola-anniskelu nousisi 20 prosenttiin kulutuksesta kokonaiskulutuksen nousematta ja matkustajatuonti alenisi 10 prosenttiin, valtio saisi yli 300 miljoonaa euroa enemmän vuodessa alkoholijuoma- ja arvonlisäverotuottoja. Lisäksi tulisivat myönteiset työllisyysvaikutukset. Kotimaan matkailu maksullisessa majoituksessa on kasvanut vuodesta 2007 lukien 6 prosenttia. Suomalaisten matkat Baltian maihin ovat kasvaneet samassa ajassa yli 60 prosenttia. Suomalaiset kuluttavat Kaupan liiton selvityksen mukaan yli 700 miljoonaa euroa vuodessa Virossa. Tämän lisäksi tulee kulutus matkustaja-aluksilla ja muissa Baltian maissa. "Hallituksen veropäätös on karvas pettymys matkailu- ja ravintola-alalle. Se ei ole perusteltu työllisyyden eikä alkoholin vastuullisen kulutuksenkaan näkökulmasta. Anniskelun arvonlisäveron alentaminen sai tukea hallituspuolueiden piirissä ennen budjettiriihtä. Myös alkoholihaittojen torjumisesta vastuussa olevat käyttivät veron alentamisesta myönteisiä puheenvuoroja. Tämä asetelma kääntyi nurin niskoin budjettiriihessä. Hallitus teki päätöksen, joka heikentää työllisyyttä ja kotimaan matkailun kilpailukykyä sekä säilyttää matkustajatuonnin korkealla tasolla", toteaa MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi. Lisätietoja:toimitusjohtaja Timo Lappi 040 734 5549