”Yhdessä enemmän – kestävää kasvua ja uudistumista Suomen matkailuun” on Suomen kansallinen matkailustrategia vuosille 2025–2028. Strategia on päivitetty vastaamaan viime vuosina muuttunutta matkailun toimintaympäristöä.

Matkailu on merkittävä ja kasvava vientiala. Vuonna 2024 palveluiden vientituloista matkailuvienti muodosti 14 prosenttia, matkailun kokonaiskysyntä oli 16,6 miljardia euroa ja sen suora osuus bruttokansantuotteesta oli 2,4 prosenttia.

Strategiassa mainitut 2025–2028 ajoittuvat toimenpiteet tähtäävät matkailukysynnän merkittävään kasvuun. Tavoitteena on nostaa matkailukysyntä 20 miljardiin euroon vuoteen 2028 mennessä. Siinä keskeistä on ulkomaisten matkailijoiden rahankäytön tuplaaminen Suomessa vuoteen 2019 verrattuna.

Matkailualan kestävän kasvun ja uudistumisen mahdollistamiseksi strategiassa on tunnistettu neljä strategista painopistettä: saavutettavuuden kehittäminen, kestävyyden hallinta, digitaaliseen muutokseen vastaaminen sekä kilpailukykyä tukevan toimintaympäristön varmistaminen. Strategian päivittämisen yhteydessä sesonkivaihteluiden tasaaminen ja sosiaalinen vastuullisuus ovat nousseet teemoina vahvemmin esille taloudellisen kasvun, saavutettavuuden, tunnettuuden ja osaamisen rinnalla. Määrällisiä indikaattoreita on laajennettu strategiassa huomioimaan matkailun kehitystä aiempaa paremmin taloudellisesta, sosiaalisesta ja ympäristöllisestä näkökulmasta.

Matkailustrategia on julkisen sektorin, elinkeinon ja alan muiden toimijoiden yhteinen näkemys ja sitoumus matkailualan yhteisistä tavoitteista ja toimenpiteistä tuleville vuosille. Toimenpiteitä toteutetaan laajan toimijajoukon yhteistyönä.
 

Yhdessä enemmän – kestävää kasvua ja uudistumista Suomen matkailuun: Suomen matkailustrategia ja toimenpiteet 2025–2028