Valtioneuvosto päätti tänään ravintolarajoitusten keventämisestä. Valtioneuvoston päätös on tervetullut ja kauan odotettu helpotus koronan ja rajoitusten pahasti runtelemille yrittäjille ja työntekijöille. Rajoitusten lieventäminen mahdollistaa alan siirtymisen kohti normaalimpia aikoja, mutta asiakasmäärärajoitus ja istumapaikkavaatimus sekä anniskelun päättyminen klo 24 ja ravintoloiden laittaminen kiinni jo klo 1 leviämisvaiheessa iskee edelleen pahasti yöravintoloihin. Leviämisvaiheen sääntelyn piirissä olevat ravintolat edustavat yli 50 prosenttia ravintola-alan liikevaihdosta ja työllisyydestä. On välttämätöntä, että loputkin rajoitukset puretaan viipymättä. Ravintoloiden liikevaihto on alentunut noin 800 miljoonalla eurolla tammi-heinäkuussa verrattuna vastaavaan aikaan vuonna 2019. Pandemia ja ankarat rajoitustoimet ovat jatkuneet jo 19 kuukautta. Alalta on hävinnyt niiden takia 10 000–25 000 työntekijää. Koronan ja rajoitustoimien aiheuttamien taloudellisten vaurioiden korjaaminen kestää 5–10 vuotta.

Yöravintolat edelleen ahtaalla – ongelmia myös tapahtumien väliaikatarjoilussa ja bändien livekeikoilla

Valtioneuvosto päätti tänään poistaa kaikki rajoitukset kiihtymisvaiheesta, mikä on erinomaista. Leviämisvaiheeseen jäivät edelleen erittäin tiukat anniskeluaika-, aukioloaika- ja asiakasmäärärajoitukset sekä vaatimus istumapaikasta pöydän tai muun tason ääressä.

Vaikka teatterit, ooppera, messut, kongressikeskukset ja jääkiekon SM-liiga saavat toimia täydellä kapasiteetilla ja ilman rajoituksia, ravintolarajoituksista aiheutuu suuria ongelmia väliaikatarjoilulle leviämisvaiheessa. Myös bändien live-keikat ovat mahdottomia tai ainakin erittäin vaikeita järjestää, kun edelleen vaaditaan istumapaikka pöydän tai muun tason ääressä. Lisäksi anniskelu- ja aukioloaikoja sekä asiakaspaikkamääriä rajoitetaan tiukasti. Yökerhojen ja karaokeravintoloiden tilanne jatkuu synkkänä.

– Toivottavasti esimerkiksi teatteri- ja jääkiekkoyleisö ymmärtää, että väliaikatarjoilut eivät ole totutulla tasolla ravintolarajoitusten takia. Tämä ei ole ravintoloiden syytä. Myös moni bändi ja artisti pettyy, kun heille ei ole tarjolla keikkoja, vaikka yleisö- ja kokoontumisrajoitukset poistuivat. Yökerhojen ja karaokeravintoloiden korpivaellus jatkuu. Anniskelu-, aukioloaika- ja asiakaspaikkarajoitukset sekä vaatimus istumapaikasta johtavat edelleen siihen, että juhlia järjestetään muualla kuin ravintoloissa, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo.

Uusi valtioneuvoston hybridistrategia ja rokotusten kattavuus edellyttävät loppujenkin rajoitusten purkamista

Jako perustasoon, kiihtymis- ja leviämisvaiheeseen ei ole uuden hybridistrategian mukaista, mutta siitä huolimatta valtioneuvosto käyttää sitä ja yksinomaan ilmaantuvuuslukua ravintolarajoitusten perusteina. Myös THL on kannattanut yhteiskunnan avaamista rokotesuojan kattaessa suuren osan väestöstä ja riskiryhmät kokonaan.

– Kaikkien rajoitusten purkaminen on välttämätöntä ja oikeasuhtaista tilanteessa, jossa noin 70 prosenttia yli 12-vuotiaista on saanut kaksi rokotetta ja esimerkiksi yökerhojen ja karaokeravintoloiden yli 18-vuotiaista asiakkaista jo noin 75 prosenttia on saanut kaksi rokotetta. Alan yrittäjät ja työntekijät eivät voi kantaa riskiä siitä, että osa kansalaisista jättää vapaaehtoisesti rokotteet ottamatta, Lappi sanoo.