Scandic Hotels Oy:n toimitusjohtaja Aki Käyhkö jatkaa Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n hallituksen puheenjohtajana 2022. MaRan varapuheenjohtajina jatkavat Mäntän Klubi Oy:n yrittäjä Iris Mäkinen ja Mika Tuhkanen Panimoravintola Beer Hunter’s Oy:stä. MaRan liittokokous nimitti vuoden 2022 hallituksen 4.11. Kuopiossa.

Matkailu- ja ravintola-alan yritykset ovat olleet ennennäkemättömässä kieputuksessa koronakriisin ja rajoitusten vuoksi. MaRan puheenjohtaja Aki Käyhkö moitti puheenvuorossaan viranomaisten rajoituspäätöksistä esittämiä perusteluita ja rajoituksista käytyä julkista keskustelua hyvin kapeakatseiseksi.

– Perustelut ja julkinen keskustelu ovat keskittyneet siihen, onko asiakkaan oikeus saada viinilasillinen, matkustella tai käydä tapahtumissa tärkeämpi oikeus kuin toisten oikeus turvalliseen elämään. Päätöksentekijöiltä ja julkisesta keskustelusta on puuttunut yrittäjien ja työntekijöiden toimeentulon ja henkisen jaksamisen näkökulma lähes tyystin, Käyhkö toteaa.

Koronakriisi on paljastanut Suomessa syvällisiä puutteita kriisin johtojärjestelmässä ja sairaanhoidon kapasiteetissa.

– Järjestelmä on ylikuormittumassa paljon pienemmillä sairaan- ja tehohoitoluvuilla kuin esimerkiksi muissa Pohjoismaissa. Hinnan tästä maksavat rajoitustoimien kohteena olevat yrittäjät ja työntekijät ja muuta hoitoa tarvitsevat potilaat. Hallituksella olisi ollut 19 kuukautta aikaa panostaa sairaan- ja tehohoidon kapasiteettiin, mutta riittäviä toimia ei ole tehty. Hinta, jonka tämä olisi maksanut, olisi ollut melko pieni verrattuna niihin menetyksiin, jotka aiheutuvat rajoituksista ja muun hoidon viivästymisestä, Käyhkö arvioi.

Pääministeri Sanna Marinin hallitus saa kritiikkiä myös rokotejärjestelmän tehottomuudesta ja siitä aiheutuneista kustannuksista.

– Hallitus on pitänyt jääräpäisesti kiinni siitä, että vain julkinen sektori saa antaa rokotteita. Halukkaita yksityisen sektorin rokotteiden antajia olisi riittänyt. Mutta tämä ei ole käynyt hallitukselle ja nyt rajoitustoimen kohteena olevat yritykset ja työntekijät sekä muuta hoitoa saamatta jääneet potilaat maksavat hinnan, Käyhkö jyrisee.

MaRan hallitus 2022

MaRan liittokokous valitsi hallitukseen kaikkiaan 28 jäsentä sekä heille henkilökohtaiset varajäsenet.

Aki Käyhkö, Scandic Hotels Oy, Helsinki, puheenjohtaja
Iris Mäkinen, Mäntän Klubi Oy, Mänttä, varapuheenjohtaja