Hallitus on päättänyt tänään, että ravintolarajoitukset jatkuvat 15.11.2021 jälkeenkin. Ravintola-ala on ainoa toimiala, jolla on voimassa rajoituksia. Hallitus ei voi jatkaa ruokaravintoloiden toiminnan rajoituksia, koska THL on luokitellut ne yhtä vähäriskisiksi tiloiksi kuin elintarvikkeita ja erikoistavaroita myyvät kaupat, parturit ja kampaamot. Yöravintolatoiminnan rajoittaminen johtaa siihen, että osa yöjuhlimisesta siirtyy yksityistiloihin, jossa ei tarvitse noudattaa minkäänlaisia sääntöjä. Hallituksen päätös ei ole välttämätön eikä oikeasuhtainen, kuten perustuslaki ja tartuntatautilaki edellyttävät. MaRa vetoaa kaikkiin niihin kansalaisiin, jotka eivät ole ottaneet rokotetta sen ottamisen puolesta. Rokotteen ottaminen on yhteiskunnallinen velvollisuus, ei pelkästään yksityisasia.

Miten hallitus perustelee oikeudellisesti ruokaravintoloita koskevat rajoitukset?

THL julkaisi syksyllä riskipotentiaalin arviointitaulukon, jossa erilaisia tiloja ja tapahtumia arvioidaan sen mukaan, millainen riski niissä on saada tartunta. Taulukon mukaan vähäisen riskin tilanteissa koronavirustartunnan ja taudin leviämisen todennäköisyys on pieni.

– THL on taulukossaan luokitellut ruokaravintoloiden sisä- ja ulkotilat vähäisen riskin tilanteiksi. Muita vähäisen riskin tilanteita ovat muun muassa elintarvikkeita, kodinkoneita ja urheiluvälineitä myyvät kaupat, parturit, kampaamot, raitiovaunut ja toimistotyyppiset työpaikat. Muissa edellä mainituissa tiloissa kuin ravintoloissa ei ole ollut mitään rajoituksia koko koronapandemian aikana. Ruokaravintoloita sen sijaan koskevat 80 prosentin rokotekattavuuden tilanteessakin ankarat rajoitukset leviämisvaiheen alueilla. Hallitus ei voi mitenkään perustella oikeudellisesti sitä, että ruokaravintoloiden toimintaa rajoitetaan 15.11.2021 jälkeen, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.

Kuinka paljon tartuntoja on ravintoloissa?

Tartunnanlähteistä on erittäin vaikeaa saada tietoja THL:lta tai alueellisilta terveysviranomaisilta. Tietojen saaminen ravintoloissa ja yökerhoissa tapahtuneiden tartuntojen määrästä on välttämätöntä ravintolayrittäjien ja -työntekijöiden oikeusturvan kannalta.

– Olemme yrittäneet saada kaikin käytettävissä olevien keinoin tietoa siitä, kuinka paljon tartuntoja on ollut ravintoloissa ja yökerhoissa. Saamiemme tietojen mukaan ravintoloissa tapahtuneet tartunnat ovat olleet vähäisiä valtioneuvoston tehdessä päätökset esimerkiksi Satakunnan, pääkaupunkiseudun, Etelä-Pohjanmaan ja Kymenlaakson ravintoloiden siirtämisestä leviämisvaiheen rajoitusten piiriin, Lappi toteaa.

Rokotteen ottaminen on jokaisen yhteiskunnallinen velvollisuus

Matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alan yrittäjät ovat olleet jo 20 kuukautta koronapandemian ja rajoitustoimien kourissa. Vielä muutama kuukausi sitten näytti siltä, että kaikki toiminnan rajoitukset olisi voitu poistaa jo lokakuussa, jos rokotukset olisivat edenneet hallituksen ja terveysviranomaisten ennakoimalla tavalla.

– Toimialamme yritykset ovat pahasti velkaisia. Lukuisat yrittäjät ovat joutuneet lopettamaan toimipaikkojaan ja joutuvat lisäksi pelkäämään yrityksensä konkurssiin menemistä. Myös työntekijöiden tilanne on tukala, mikä on saanut tuhannet työntekijät siirtymään muille toimialoille. Jotta yrityksiä ja työpaikkoja voidaan pelastaa, ainoa mahdollisuus on saada rokotekattavuus korkeammalle ja liiketoiminnan rajoitukset pois. Toivon, että jokainen rokotteen vapaaehtoisesti ottamatta jättänyt asettuisi lykkääntynyttä sairauden hoitoa odottavan potilaan ja alamme yrittäjien ja työntekijöiden asemaan. Rokotteen ottaminen ei ole vain henkilökohtainen asia, vaan se on kansalaisvelvollisuus muita ihmisiä kohtaan, Lappi sanoo.

Pikkujoulukausi ei ole vaarassa

Pikkujoulukausi on ravintoloiden tärkein yksittäinen sesonki. Sen onnistumisella on tänä vuonna suurempi merkitys kuin koskaan.

– Pikkujouluvarausten tilanne näyttää todella hyvältä. Yritykset ja kaveriporukat ovat varanneet pikkujouluja ravintoloista ja muista alamme yrityksistä kiitettävästi. Halu kohdata toisia on suuri pitkään jatkuneen etätyökauden jälkeen. Yritykset ja kaveriporukat voivat varata pikkujouluja ravintoloihin luottavaisin mielin, sillä kaikissa tilanteissa pikkujoulut järjestyvät ravintoloissa ainakin koronapassin avulla, Lappi toteaa.