Valtioneuvosto päätti tänään jatkaa erittäin ankaria ravintolarajoituksia nykymuodossaan 14.2. asti. Siten ruokaravintolat saavat anniskella klo 20 asti olla auki klo 21 asti. Anniskelupainotteiset ravintolat voivat anniskella vain klo 17 asti ja niiden tulee sulkea ovensa klo 18. Kaikki rajoitukset ollaan purkamassa vasta 1.3. Käytännössä anniskelupainotteisten ravintoloiden rajoitukset merkitsevät sulun jatkumista pubien, karaokeravintoloiden ja yökerhojen osalta. Yökerhotoiminnan kieltäminen 1.3. asti tarkoittaa sitä, että viikoilla 8–10 etenkin Pohjois-Suomen matkailukeskuksissa on kaikkien aikojen mökkibileputki. Muut maat kumoavat rajoituksiaan, mutta Suomessa erittäin ankarat rajoitukset jatkuvat vielä lähes kaksi viikkoa. Jokainen päivä on liikaa alan yrittäjille ja työntekijöille. Miten oikeuskansleri voi hyväksyä näin ankarat rajoitukset? MaRa kantelee ankarien rajoitusten jatkumisesta eduskunnan oikeusasiamiehelle niin ruokaravintoloiden kuin anniskelupainotteisten ravintoloiden osalta.

Valtioneuvoston tämän päiväiset päätökset ovat suuri pettymys alan yrittäjille.

– Valtioneuvosto jättää ravintoloiden ankarat rajoitukset voimaan vielä kahdeksi viikoksi ja yökerhojen osalta koko helmikuuksi. Rajoitukset eivät ole tartuntatautilain kannalta välttämättömiä eikä oikeasuhtaisia. Päätös osoittaa, että valtioneuvosto ei välitä toimialamme yrittäjien ja työntekijöiden erittäin tukalasta asemasta. Tämä päätös turhauttaa yrittäjiä ja vähentää heidän uskoaan päätöksenteon legitimiteettiin, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.