Scandic Hotels Oy:n toimitusjohtaja Aki Käyhkö jatkaa Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n hallituksen puheenjohtajana 2023. MaRan varapuheenjohtajina jatkavat Mäntän Klubi Oy:n toimitusjohtaja Iris Mäkinen ja Mika Tuhkanen Panimoravintola Beer Hunter’s Oy:stä. MaRan liittokokous valitsi vuoden 2023 hallituksen 3.11. Helsingissä.

Jatkokaudelle valittu MaRan hallituksen puheenjohtaja Aki Käyhkö palasi puheenvuoronsa aluksi korona-ajan rajoituksiin liittyvään päätöksentekoon. Hän toivoo, että päätösten vaikutuksista tehtäisiin laaja ulkopuolinen tutkimus, koska koronapandemian aika ja rajoitukset eivät olleet sellainen menestystarina kuin päätöksiä tekevät antavat ymmärtää.

Myös yritysten saamiin tukiin liittyvät mielikuvat kaipaavat kriittistä tarkastelua.

– Julkisuudessa on annettu kuva, että valtio suorastaan mätti tukea koronarajoituksista kärsiville yrityksille. Näin ei suinkaan ollut. Tuet olivat keskimäärin hyvin pieniä suhteessa yritysten rajoituksista kärsimiin vahinkoihin. Lisäksi tuet kohtelivat yrityksiä erittäin sattumanvaraisesti, Käyhkö moittii.

MaRan toimeksiannosta onkin käynnissä tutkimus, jossa selvitetään yrityksille aiheutuneiden tappioiden suhdetta valtion maksamiin koronatukiin. Luonnonvarakeskuksen ja Reinueconin tutkimus valmistuu helmi-maaliskuussa 2023.

Venäjän 24.2. aloittama hyökkäyssota muutti kerralla MaRan jäsenyritysten näkymät tulevaisuuteen.

– Matkailun loppuminen Venäjältä Suomeen puraisee lukuisia jäsenyrityksiämme, etenkin itärajan pinnassa toimivia. Päätös lopettaa turistiviisumien myöntäminen oli kuitenkin välttämätön. Venäjän ylilentokielto vaikuttaa pitkään aasialaisten matkailijoiden määrään ja Finnairin toimintaan, Käyhkö toteaa.

Venäjän hyökkäyssodasta seurannut kustannusten nousu tuntuu koronarajoitusten heikentämien jäsenyritysten taloudessa. Sähkön ja muun energian, kuljetusten ja elintarvikeraaka-aineiden hinnat sekä korot ovat nousseet nopeasti ja rajusti. MaRa on vaatinut hallitukselta toimia yritysten sähkökustannusten alentamiseksi ensi vuoden alkupuoliskolla.

MaRan hallitus 2023

MaRan liittokokous valitsi hallitukseen kaikkiaan 28 jäsentä sekä heille henkilökohtaiset varajäsenet.

Aki Käyhkö, Scandic Hotels Oy, Helsinki, puheenjohtaja
Iris Mäkinen, Mäntän Klubi Oy, Mänttä, varapuheenjohtaja