Palvelualojen ammattiliitto PAM ilmoitti työtaistelutoimenpiteestä 23.–25.12. kuuden yrityksen ylläpitämissä hiihtokeskuksissa. Lakko ajoittuisi toteutuessaan parhaaseen joulusesonkiin. PAMin tarkoituksena on aiheuttaa mahdollisimman paljon vahinkoa yrityksille ja niiden asiakkaille. Jo pelkkä lakonuhka joulusesongin aikana aiheuttaa yrityksille ongelmia asiakkaiden tehdessä joulun ja uudenvuoden ajalle varauksia. Hiihtokeskusten viime kausi oli hyvä. Tuleva kausi ei ole läheskään yhtä hyvä, koska kohonneet kustannukset ja lainojen korkojen nousu heikentävät asiakkaiden ostovoimaa. Tämä näkyy selvästi myös Tilastokeskuksen lomamatkoja koskevista tilastoista.

MaRa on pyrkinyt neuvottelemaan PAMin kanssa työehtosopimusratkaisusta kahden kesken ja myös valtakunnansovittelijan johdolla.

– PAM ei ole ollut missään vaiheessa aidosti valmis keskustelemaan työehtosopimusratkaisusta, joka turvaisi kohtuullisen palkkojen korotuksen, mutta turvaisi myös yritysten taloutta tilanteessa, jossa kotimainen kysyntä on laskussa ja kustannukset kovassa nousussa. Työehtosopimusratkaisu tehdään tulevaisuuteen. Palkkoja ei voida korottaa historiatietojen perusteella. Olemme esittäneet PAMille palkankorotuksen lisäksi yhtenä vaihtoehtona kertaerää, jolla palkittaisiin työntekijöitä hyvästä viime kaudesta, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo.

PAM ajoittaa lakkouhkansa keskellä parasta joulusesonkia. Tarkoituksena on aiheuttaa alan yrityksille ja niiden asiakkaille mahdollisimman suuri vahinko.

– PAMin toiminta on vastuutonta. Lakon ajoittaminen erinomaisen joulusesongin alkuun osoittaa täydellistä piittaamattomuutta yrityksille aiheutuvista vahingoista. Yritykset tekevät kaikkensa, että pystyisivät palvelemaan asiakkaitaan hyvin myös mahdollisen lakon aikana. On tietysti selvää, että ammattitaitoisten työntekijöiden poissaolo aiheuttaa palveluiden heikkenemistä, Lappi sanoo.