Aho Groupin hallituksen puheenjohtajalle Kari Jussi Aholle ja ravintola Istanbul Orientalista tunnetulle Bahri Karagümüsille on myönnetty kunniakrouvarin arvonimi. Arvonimi on tunnustus heidän suurista ansioistaan matkailu- ja ravintola-alan hyväksi. Kunniakrouvarin arvonimi on korkein tunnustus, jonka matkailu- ja ravintola-alalla toimiva henkilö voi saada. Aho ja Karagümüs vastaanottivat arvonimen 3.11. MaRan liittokokouksessa Helsingissä.

Kari Jussi Aholla on ollut pitkä ura perheyrityksen palveluksessa. Ura alkoi jo kauppatieteiden opintojen aikana markkinointipäällikkönä Ruka-tuotemerkin sekä Rukan ja Kuusamon yhteismarkkinoinnissa. Sittemmin Aho on toiminut Pyhätunturi Oy:n toimitusjohtajana, Rukakeskus Oy:n ja Pyhätunturi Oy:n hallituksen puheenjohtajana ja Aho Groupin hallituksen jäsenenä.

Aho on tehnyt liiketoimintauransa ohella merkittävän uran myös edunvalvontajärjestöissä Suomen Hiihtokeskusyhdistys SHKY ry:ssä, MaRassa ja Elinkeinoelämän keskusliitossa. EK:ssa Aho toimi Yrittäjävaltuuskunnan puheenjohtajana ja EK:n hallituksen varapuheenjohtajana 2017–2020.

Aho tunnetaan periksiantamattomana brändi-ihmisenä. Hän luottaa liiketoiminnan perusasioihin ja tuloksenteko on hänelle kunnia-asia. Aho on intohimoinen suomalaisen omistajayrittäjyyden puolesta puhuja. Hänet on palkittu ansioistaan Hyvä Omistaja palkinnolla vuonna 2018.

*

Turkissa syntynyt Bahri Karagümüs tuli tervehtimään Oulussa asuvaa serkkuaan 1980-luvun lopussa ja päätyi perustamaan kaupunkiin ravintolan keskellä syvintä lamaa 1993.

Karagümüs on osoittanut, että turkkilainen ravintola voi tarjota gastronomisesti erittäin korkeatasoista ruokaa. Karagümüs kutsuttiin Paistinkääntäjäksi vuonna 2002 ja seuraavana vuonna ravintola Istanbul Oriental sai Rôtisseur-kilvet. Istanbul Oriental oli tuolloin Turkin ulkopuolella ainoa ravintola, jolla oli paistinkääntäjäkilvet. Ravintola on tunnettu monista ruokalajeistaan, mutta sen pippuripihvi on Oulussa käsite.

Karagümüs on ollut aktiivinen toimija Oulun Matkailu- ja Ravintolayrittäjät ry:ssä. Hän on toiminut useiden vuosien ajan MaRan harmaan talouden torjunnan kärkihahmona.

Karagümüs on saavuttanut asemansa oululaisessa ravintolamaailmassa kovan työn kautta. Hän on ottanut uralla riskejä, mutta harkitusti. Karagümüs on identiteetiltään suomalainen, mutta ylpeä turkkilaisista juuristaan. Johtajana hän on esimerkillinen ja vaatii paljon muilta, mutta myös itseltään.

Kunniakrouvarien veljeskunta on perustettu vuonna 1953. Tähän mennessä arvonimi on myönnetty 174 henkilölle. Kunniakrouvarin arvonimi on korkein tunnustus, minkä matkailu- ja ravintola-alalla toimiva henkilö voi saada. Kunniakrouvarin arvonimi voidaan myöntää matkailu- ja ravintola-alaa merkittävästi edistäneelle tai toimialalla tärkeää työtä tehneelle henkilölle. Arvonimeä myönnettäessä katsotaan eduksi, jos arvonimen saaja on toiminut matkailu- ja ravintola-alan luottamustehtävissä. Arvonimen myöntää MaRa ry:n työvaliokunta.

Lisätietoa:

toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 734 5549