Valtiovarainvaliokunnan verojaostolle
Asia: HE 140/2025 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi digitaalisen alustatalouden toimijoiden tiedonantovelvollisuudesta verotuksen alalla annetun lain sekä verotusmenettelystä annetun lain muuttamisesta
Esityksen mukaan Suomeen raportoivien alustaoperaattoreiden velvollisuus ilmoittaa tietoja alustan välityksellä toteutetuista myynti- ja vuokraustapahtumista Verohallinnolle laajenisi.
Raportointivelvollisuus koskisi Euroopan unionin jäsenvaltioissa asuvien myyjien ja Euroopan unionin jäsenvaltioissa sijaitsevien asuin- ja liikehuoneistojen, pysäköintipaikkojen sekä kiinteän omaisuuden lisäksi myös vastaavia tietoja, jos myyjä asuu tai mainittu omaisuus sijaitsee sellaisella Euroopan unionin ulkopuolisella lainkäyttöalueella, joka on sitoutunut vaihtamaan kyseisiä tietoja Suomen kanssa.
Muutoksen jälkeen Suomi voisi osallistua automaattiseen tietojenvaihtoon digitaalisten alustojen välityksellä toteutetuista myynti- ja vuokraustapahtumista saaduista tuloista OECD:n kehittämien yhteisten raportoinnin mallisääntöjen mukaisesti.
Tietojenvaihdon avulla Suomi saisi nykyistä laajemmin tietoja Suomen verotusta varten Euroopan unionin ulkopuolisten alustojen välityksellä toteutetuista myynti- ja vuokraustapahtumista.
Samalla muutettaisiin verotusmenettelystä annetussa laissa olevaa säännöstä alustaoperaattorin tiedonantovelvollisuudesta sen yksinkertaistamiseksi ja selkeyttämiseksi.
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry (jäljempänä ”MaRa”) toteaa, että kansainvälisten varausalustojen suosio lyhytaikaisen majoituksen varaamisessa on kasvussa. Vuonna 2019 kaikista yöpymisistä varattiin 10 prosenttia alustojen kautta ja vuonna 2024 osuus oli kasvanut 17 prosenttiin.
Eurostat sopi vuonna 2020 neljän suuren alustan kanssa keskitetystä tietojen toimittamisesta. AirBnB, Booking, TripAdvisor ja Expedia toimittavat tiedot majoituksesta Eurostatille, joka yhdistää tiedot ja toimittaa ne tilastoviranomaille. Tietojen ilmoittamisesta rajataan pois hotellien, hostellien ja leirintäalueiden varaukset, jotta tiedot eivät mene päällekkäin majoitustilastojen kanssa.
Vuonna 2024 Suomessa tehtiin 5,4 miljoonaa lyhytaikaisen majoituksen varausta edellä mainittujen varausalustojen kautta. Tämä kattoi 17 prosenttia kaikista maksullisista majoitusliikkeistä varatuista yöpymisistä. Rekisteröidyistä majoitusliikkeistä varattiin 15,4 miljoonaa majoitusvuorokautta ja kotimaisilta vuokramökkialustoilta 3,3 miljoonaa vuorokautta. Hotellien osuus majoitusvuorokausista oli 73 prosenttia ja vuokramökkien 10 prosenttia. Kansainväliset asiakkaat käyttävät enemmän lyhytaikaiseen majoitukseen tarkoitettuja alustoja ja Eurostatin Eurooppaa koskevassa tilastossa niiden osuus oli 30 prosenttia.
Alustatalouden kautta harjoitetun liiketoiminnan kasvun vuoksi on tärkeää, että verottajan tiedonsaantimahdollisuuksia kehitetään. Neutraali verojärjestelmä edellyttää, että kaikkea toimintaa arvioidaan verotuksessa samalla tavoin.
Verottajan selvitysten mukaan osa yksityishenkilöistä laiminlöi aikaisemmin ilmoittaa lyhytaikaisesta majoituksesta saamiaan tuloja. Verohallinnon mahdollisuudet tietojen saantiin ovat kuitenkin verovuodesta 2020 lähtien parantuneet. Verottaja edellyttää, että kuljetuspalveluja ja huoneiston tai kiinteistön vuokrausta välittävät yritykset ilmoittavat vuosi-ilmoituksillaan tiedossa olevat korvaukset ja suoritukset, jotka kuljetuspalvelun tarjoajat ja vuokranantajat ovat saaneet välitetyistä kuljetuksista ja vuokrauksista.
Sivullisen tiedonantovelvollisuudesta säädetään verotusmenettelylain 3 luvussa sekä oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain (768/2018) 29–31 §:ssä ja niiden nojalla annetuissa sivullisen yleistä tiedonantovelvollisuutta koskevissa Verohallinnon päätöksissä. Digitaalisen alustatalouden toimijoiden mahdollistamien olennaisten toimien ilmoittamisesta sekä huolellisuus-, rekisteröinti- ja muista velvoitteista säädetään digitaalisen alustatalouden toimijoiden tiedonantovelvollisuudesta verotuksen alalla annetussa laissa (1267/2022). Laki velvoittaa raportoivan alustaoperaattorin antamaan Verohallinnolle virka-apudirektiivin soveltamiseen tarvittavat tiedot ja noudattamaan direktiivissä raportoiville alustaoperaattoreille asetettuja velvoitteita ja huolellisuusmenettelyjä.
EU:n ulkopuolisilta alustaoperaattoreilta on ollut vaikea saada tietoja. Monet EU:n ulkopuoliset alustaoperaattorit voivat tarjota palvelujaan EU:n alueella. Esityksen mukaan alustaoperaattoreiden tiedonanto- ja huolellisuusvelvoitteiden sisältö pysyisi käytännössä samana. Ehdotetun lainsäädäntömuutoksen seurauksena alustaoperaattoreiden tietojenkeruu- ja ilmoitusvelvollisuus laajenisi EU:n ulkopuolisiin lainkäyttöalueisiin.
Alustatalouteen liittyvä liiketoiminta kasvaa erityisesti kansainvälisissä varauksissa. Esitys on perusteltu tietojen keräämisen tehokkuuden ja tasapuolisten toimintaedellytysten varmistamiseksi. On tärkeää, että raportointivelvollisuus laajenee koskemaan myös EU:n ulkopuolisia alustaoperaattoreita.
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry
Veli-Matti Aittoniemi
varatoimitusjohtaja