Palvelualojen ammattiliitto PAM ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa peräänkuuluttavat yhdessä aktiivisia toimia matkailu- ja ravintola-alan elvyttämiseksi. Hallituksen on kehysriihestä eteenpäin kuljettava koronarajoitusten runteleman toimialan rinnalla.

– Ennen kaikkea tarvitaan reaaliaikaista, elvyttävää palkkatukea työllistämiseen. Ilman sitä matkailu- ja ravintola-alan mahdollisuudet rekrytoida työntekijöitä koronavuoden jälkeen ovat todella heikolla tolalla. Alan työllisyys voi asettua pysyvästi alhaisemmalle tasolle, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen varoittaa.

– Hallituksen on päätöksissään ymmärrettävä, että alan yritysten kassat ovat tyhjiä. Työntekijöiden kutsuminen työttömyyskortistosta takaisin töihin edellyttää tukea valtiolta, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo.

Ravitsemisliikkeet ovat edelleen ankarien rajoitusten kohteena. Nämä toimet vaikuttavat kielteisimmin ruokaa tarjoavien illallisravintoloiden ja pubien toimintaan. Monin paikoin liiketoiminta on käytännössä mahdotonta, kuten karaokeravintoloille ja yökerhoille.

Onneksi eräät hallituksen ministerit ovat havahtuneet tilanteeseen. Viimeksi peruspalveluministeri Krista Kiuru otti MTV Uutisten haastattelussa voimakkaasti kantaa ravintoloiden tukijärjestelmän kuntoon laittamisen puolesta.

– Hallituksella on oikeus rajoittaa ravintoloiden toimintaa, mutta valtion tulee korvata kiinteät kulut ankarien rajoitustoimien ajalta, Lappi sanoo.

– Ravintolatuet voidaan saada soveltumaan myös voimassa oleviin rajoituksiin, jos vain tahtoa siihen löytyy. Mallia voidaan ottaa ravintoloiden sulkemiskorvausta koskevasta sääntelystä, Rönni-Sällinen jatkaa.

Matkailu- ja ravintola-alan työntekijöille ja yrityksille on elintärkeää, että näköpiirissä on edes hieman valoisampi tulevaisuus yli vuoden kestäneiden koettelemusten jälkeen. Annika Rönni-Sällinen ja Timo Lappi pitävät hallituksen koronarajoitusten purkamisen suuntaviivoja positiivisena askeleena. Lisäksi Suomea tulee avata ulkomaalaisille matkailijoille EU-maiden etujoukoissa, mistä hallituksen tulisi tehdä päätös jo pian. Työ ei saa jäädä puolivillaiseksi.

– Jos hallitus ei kehysriihessä ymmärrä matkailu- ja ravintola-alan tilannetta, jäävät hyvät aikomukset turhiksi, Rönni-Sällinen sanoo.

– Suomi on tukenut alamme yrityksiä heikosti verrattuna esimerkiksi muihin Pohjoismaihin. Hallituksen tulee auttaa alan yrityksiä ja työntekijöitä, jolloin palautamme alan siihen asemaan työllistäjänä ja elämysten tarjoajana, joka sillä oli ennen koronakriisiä, Timo Lappi jatkaa.

PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen puh. 050 378 0270

MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi puh. 040 734 5549