Valtioneuvosto on tänään päättänyt siirtää Keski-Pohjanmaalla olevat ravintolat ankarien leviämisvaiheen rajoitusten piiriin. Valtioneuvoston syyskuun alussa hyväksymän uuden hybridistrategian mukaan kaikki rajoitukset kumotaan, kun 80 prosenttia väestöstä on saanut täyden rokotesuojan tai noin 80 prosentilla on ollut mahdollisuus saada se. Keski-Pohjanmaan rokotekattavuus on 74,5 prosenttia. Suomessa on niin paljon rokotteita, että 80 prosentin rokotekattavuuden saavuttaminen on kiinni vain rokotusjärjestelmän tehokkuudesta ja rokotevastaisuudesta. Ravintolayrittäjiä ja heidän työntekijöitään ei voida rangaista rokotusjärjestelmän heikkouksista ja rokotevastaisten aiheuttamasta sairaanhoidon kuormittumisesta. Ravintolatoimiala on ainoa toimiala, jolla on voimassa ankarat rajoitukset. MaRa tekee kantelun oikeuskanslerille valtioneuvoston päätöksestä siirtää Keski-Pohjanmaan ravintolat leviämisvaiheen rajoitusten piirin, koska rajoitukset eivät ole välttämättömiä ja oikeasuhtaisia, kuten tartuntatautilaki edellyttää.

Uuden hybridistrategian mukaan rajoituksia pitäisi purkaa, ei kiristää

Valtioneuvosto on todennut syyskuun alussa hyväksytyssä uudessa hybridistrategiassaan, että rajoitukset puretaan, kun 80 prosenttia väestöstä on saanut täyden rokotussuojan tai heillä on ollut mahdollisuus saada se. Strategian mukaan rajoituksia ryhdytään purkamaan jo sitä ennen. Näin onkin toimittu kaikkien muiden toimialojen osalta paitsi ravintolatoimialan. Aluehallintovirastot kumosivat viimeisetkin kokoontumisrajoitukset ja yleisötilaisuuksia koskevat rajoitukset lokakuun alussa.

– Ravintolayrittäjät ja työntekijät ovat jääneet koronan ja valtioneuvoston päätösten panttivangeiksi. Toimiala on jäänyt ainoana toimialana kantamaan jo 19 kuukautta jatkuneiden rajoitustoimien erittäin negatiivisia seuraamuksia. Pandemia ja rajoitustoimet ovat romahduttaneet toimialan yritysten ja työntekijöiden talouden. Sen myötä alalta on lähtenyt 10 000–25 000 työntekijää. Työvoimapula on valtava. Valtioneuvosto pahentaa alan yrittäjien ja työntekijöiden tilannetta Keski-Pohjanmaalla siirtämällä alueen ravintolat leviämisvaiheen rajoitusten piiriin. Viikonlopulla voimaan tuleva koronapassilainsäädäntö helpottaa tilannetta jonkin verran, mutta koronapassia ei voida käyttää verukkeena jatkaa ankaria rajoituksia, jos ne eivät ole välttämättömiä ja oikeasuhtaisia. Ihmettelen, miksi valtioneuvosto kiristää ravintolatoiminnan rajoituksia tilanteessa, jossa uuden hybridistrategian mukaan rajoitukset tulisi poistaa kokonaan lähipäivinä. Näinhän pääministeri Sanna Marin on julkisuudessakin luvannut, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.

Valtioneuvosto maksattaa rokotusjärjestelmän ja sairaanhoidon heikkoudet ravintolayrittäjillä ja työntekijöillä

Keski-Pohjanmaalla 74,5 prosenttia yli 12-vuotiaista oli eilen saanut kaksi rokotetta. Tartuntaketjujen jäljitettävyys oli 85 prosenttia. Julkisesti ei ole saatavilla tietoa siitä, kuinka paljon tartuntoja on ollut ravintoloissa. Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten mukaan 1.–8.10. tapahtuneista kymmenestä altistumistapauksesta kaksi oli ollut ravintoloissa. Sairaalahoidossa oli 11.10. kuusi potilasta. Ilmaantuvuusluku on 127.

– Emme ole löytäneet tietoa, kuinka paljon tartuntoja on ollut ravintoloissa. Keski-Pohjanmaalla ei ole ollut rajoituksia ennen valtioneuvoston tämän päiväistä päätöstä, joten on todennäköistä, että tartunnat kasvavat kansalaisten liikkuessa vapaammin, myös ravintolakäyntien yhteydessä. Täyden rokotussuojan saaneet eivät kuitenkaan sairastu vakavasti muuten kuin harvinaisissa poikkeustapauksissa. Ravintolayrittäjiä ja työntekijöitä ei voida rangaista siitä, että rokotusjärjestelmä ei toimi riittävän tehokkaasti ja sairaan- ja tehohoito on alimitoitettua. Lisäksi osa kansalaisista jättää ottamatta rokotteen, vaikka lääketieteellistä syytä ei ole. Tämänpäiväisellä päätöksellään valtioneuvosto maksattaa nämä heikkoudet ravintolayrittäjillä ja työntekijöillä, Lappi toteaa.

Ainoa mahdollisuus on tehdä kantelu keskipohjanmaalaisten jäsenyritysten puolesta oikeuskanslerille

Valtioneuvosto on antamallaan asetuksella päättänyt Keski-Pohjanmaan ravintoloiden siirtämisestä leviämisvaiheen rajoitusten piiriin huomisesta lukien. Asetuksesta ei voida valittaa hallinto-oikeuteen. Ainoa oikeussuojakeino on tehdä kantelu oikeuskanslerille.

– Ravintolayrittäjät ja työntekijät ovat suojattomia valtioneuvoston tekemän päätöksen edessä. Valtioneuvosto tekee päätöksensä alueellisten koronaryhmien näkemyksen perusteella. Suurin osa alueellisista koronaryhmistä ei ota millään tavalla huomioon muita kuin lääketieteellisiä näkökulmia. Asetukset valmisteleva sosiaali- ja terveysministeriö ei ole kiinnostunut lainkaan siitä, millaisia vahinkoja rajoitusten piirissä oleville yrittäjille ja työntekijöille aiheutuu. Tartuntatautilain mukaan valtioneuvoston velvollisuutena on tehdä kokonaisharkinta ja ottaa huomioon laajasti rajoitusten vaikutukset eri yhteiskunnan alueille. Tämän kokonaisharkinnan ja hyväksymänsä hybridistrategian noudattamisen valtioneuvosto on laiminlyönyt. Meillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tehdä kantelu oikeuskanslerille, jotta saamme hänen näkemyksensä siitä, mikä on lain mukaista ja mikä ei, Lappi sanoo.