Alkoholiverotuloa jää saamatta 116 miljoonaa euroa

Suomalaiset toivat vuonna 2019 Virosta 37 miljoonaa litraa alkoholijuomia. Juomien arvo Suomesta ostettuna olisi ollut noin 309 miljoonaa euroa ja niistä olisi Suomen valtiolle syntynyt yhteensä 176 miljoonan euron verotulot. Tuloista 116 miljoonaa olisi tullut alkoholiverosta ja 60 miljoonaa euroa arvonlisäverosta.

Alkoholiveron korotus ei välttämättä lisää verotuloja

Suomessa on jo tällä hetkellä EU-maiden kirein alkoholijuomavero ja korkeimmat hinnat alkoholijuomissa. Silti valtiovarainministeriö esittää ensi vuodelle alkoholijuomaveron korotusta, jonka tavoitteena on kasvattaa verotuloja noin 50 miljoonalla eurolla. Alkoholiveron korotus ei kuitenkaan välttämättä lisää verotuloja, kuten Viron kokemus muutaman vuoden takaa osoittaa.

Viro korotti alkoholiveroja kesällä 2017. Tämä ei johtanut verotulojen kasvuun, vaan verotulot laskivat heinäkuun 2017 ja kesäkuun 2018 välillä 34 miljoonaa euroa (14 %). Alkoholiveron lasku puolestaan käänsi verotulot nousuun: Heinäkuun 2019 ja kesäkuun 2020 välillä alkoholiverotuotto kasvoi 7,7 miljoonaa euroa (4 %) Viron laskettua alkoholijuomien verotusta 25 prosenttia heinäkuussa 2019 (Lähde: Viron valtiovarainministeriö).

Alkoholin verkko-ostokset ulkomailta yleistyivät Korona-aikana

Huhtikuussa suomalaisten laivamatkat Viroon loppuivat lähes kokonaan parin kuukauden ajaksi. Kesä–heinäkuussa toteutetussa verkkopaneelissa TAK tiedusteli yli 15-vuotiailta suomalaisilta, olivatko he ostaneet alkoholijuomia ulkomaisista verkkokaupoista huhti–kesäkuussa. Vastanneista lähes viisi prosenttia kertoi ostaneensa alkoholijuomia verkosta kyseisenä ajanjaksona. Tämä tarkoittaa, että yli 200 000 suomalaista olisi tehnyt alkoholijuomien verkko-ostoksia ulkomailta huhti–kesäkuussa. Alkoholin verkko-ostoja tehneiden määrä kasvoi kolmanneksella vuoden takaiseen verrattuna.

Tulokset selviävät kahdesta Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:n tutkimuksesta: vuodesta 2014 lähtien toteutetusta haastattelututkimuksesta suomalaisten Viron-matkailusta sekä kesäkuussa 2020 käynnistyneestä Suomalaisten matkailu -tutkimuksesta. Jälkimmäisessä tiedustellaan viikoittain noin 250 satunnaisesti valitulta suomalaiselta, ovatko he tuoneet alkoholijuomia ulkomailta joko tuomalla itse tai ostamalla verkkokaupasta.

Tutkimukset ovat tilanneet Palvelualojen ammattiliitto PAM, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto, Päivittäistavarakauppa ry PTY, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ja Suomen alkoholijuomakauppayhdistys SAJK.

Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy
Toimitusjohtaja Pasi Nurkka, pasi@tak.fi  puh. 040 505 5903
Tuotantojohtaja Jaakko Roponen, jaakko@tak.fi  puh. 050 538 0325

Palvelualojen ammattiliitto PAM