Kokoontumis- ja matkustusrajoitukset sekä etätyösuositukset ovat iskeneet ankarasti kokous-, kongressi- ja messutoimialaan. Alan yritysten liikevaihto on ollut huhtikuun alusta alkaen yli 90 prosenttia pienempi kuin viime vuonna. Toimialan yritykset eivät kestä enää uusia rajoituksia. Toimialan yritykset pystyvät järjestämään tapahtumat turvallisesti, hygienia- ja turvallisuusmääräyksistä tinkimättä. Matkailu- ja ravintola-alan yritysten syksy ja tuleva talvi näyttävät heikoilta. Jos hallitus rajoittaa toimialan yritysten toimintaa, valtion kustannustuki tulee avata uudelleen.

Hallituksen 19.8.2020 päättämät uudet matkustusrajoitukset yhdessä jo voimassa olevien matkustusrajoitusten kanssa iskevät rajusti matkailu- ja ravintola-alan yrityksiin. Kansainvälisten kokousten ja kongressien järjestäminen on mahdotonta. Toimiala elää kotimaisten asiakkaiden varassa. Yritykset ovat alkaneet perua syksyn tilaisuuksia hallituksen antaman etätyösuosituksen vuoksi. Se tulisikin perua mahdollisimman pian, kun koronatilanne on niin hyvä kuin se on nyt.  Jos hallitus päättää kiristää kokoontumisrajoituksia, myös kotimaiset asiakkaat peruvat messu-, yritys- ja kokoustapahtumansa sekä kieltävät henkilökuntansa osallistumisen niihin. Toimialan kannalta on ikävää, että asiakkaat peruvat kokoontumisrajoitusten kiristyessä myös sallittuja, pienempiä tapahtumiaan.

– Kongressi- ja messuyrityksille on tyypillistä, että niissä on paljon tilaa ja niissä voidaan pitää isoja turvavälejä ja noudattaa muutenkin sellaista hygieniaa, että asiakkaiden ja työntekijöiden turvallisuudesta voidaan huolehtia. Olemme yhdessä jäsenyritystemme kanssa laatineet toimialan yrityksille omavalvontaohjeen siitä, miten kongresseja ja messuja voidaan järjestää turvallisesti. Koronavirus voi olla parissamme vielä kauan. Alan yritysten ja niiden työntekijöiden kannalta on mahdoton ajatus, että liiketoimintaa ei käytännössä voida harjoittaa ties kuinka kauan, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.

Hallitus on alkanut kiristää matkailu- ja ravintola-alan yrityksiin ja niiden työntekijöihin syvälle vaikuttavia rajoituksia. Tämä siitä huolimatta, että rajoitusten purkamisen jälkeen toimialan yrityksistä ei ole levinnyt laajoja tartuntaketjuja. Altistumisia on ollut, mutta ne eivät ole johtaneet laajoihin tartuntaketjuihin. Tällaisessa tilanteessa lisärajoitukset ovat ylimitoitettuja ottaen huomioon niiden erittäin kielteiset vaikutukset matkailu- ja ravintola-alan yrityksille ja niiden työntekijöille. Tartunnat ovat tulleet ulkomailta Suomeen palaavien mukana. Testausta ja jäljitystä tulee tehostaa etenkin lentokentillä ja satamissa.

– Jos hallitus rajoittaa matkailu- ja ravintola-alan yritysten toimintaa, yritysten kustannustuki tulee avata uudelleen. Se helpottaa jossakin määrin alan yritysten asemaa, mutta ei kata lähellekään niitä tappioita, joita liiketoiminnan täydellinen pysähtyminen aiheuttaa. Myös alan työntekijöiden asema rajoitusten lisääntyessä on tukala, Timo Lappi toteaa.

toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 7345549