Koronan yrityksille aiheuttama ahdinko syvenee päivä päivältä ja kriisi koskettaa kaiken kokoisia yrityksiä ympäri Suomen. Elinkeinoelämän keskusliitto EK ehdottaa maan hallitukselle miljardiluokan hätäapupakettia, jolla estetään elinkelpoisten yritysten kaatuminen. Suomen hallitus on jo tehnyt päätöksiä yritysten auttamiseksi, mutta lisää tarvitaan.

EK esittää 10 kohdan hätäapupakettia, jonka tarkoituksena on yritysten akuutin kassakriisin helpottaminen.

– Kello käy! On kyse päivistä, ei viikoista. Jokainen hukattu päivä kaataa yrityksiä. Nyt on otettava käyttöön kaikki keinot, joilla voidaan helpottaa yritysten akuuttia kassakriisiä, estää yritysten kaatuminen ja pelastaa työpaikat, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo.

Läheiset kilpailijamaat ovat jo kyenneet vastaavat päätökset tekemään.

– Hallitus teki viime viikolla ensitoimia yritysten auttamiseksi, ja työmarkkinajärjestöjen kanssa ehdotimme eilen yhteisiä esityksiä yritysten tilanteen parantamiseksi. Nämä ovat oikea askel, mutta lisää tarvitaan. Tästä syystä EK ehdottaa nyt mittavia lisätoimia, jotta yritykset voidaan aidosti pelastaa, Häkämies sanoo.

EK:n hätäapupaketin 10 ratkaisua yritysten kassakriisiin

Väliaikaiset toimet yritysten ja työpaikkojen pelastamiseksi

1. Finnveran valtuuksien nosto 10 miljardilla eurolla ja sen riskinjakokyvyn olennainen lisääminen
  2. Kolmen kuukauden ajalta erääntyville veroille 12 kk lisää maksuaikaa