Viime syksynä tehdyssä kyselyssä noin 70 prosenttia MaRan jäsenyrityksistä odotti pikkujoulumyynnin kasvavan, joten toteutunut myynti ylitti odotukset. Yli 4 prosentin kasvuvauhtiin ylsi lähes kolmannes, ja vain 5 prosenttia yrityksistä ilmoitti pikkujoulumyynnin olleen edellisvuotta heikompi.

Tilastokeskuksen mukaan venäläisten matkailijoiden yöpymiset Suomessa ovat olleet vuonna 2017 noin 16 prosentin kasvussa. Samaa viestiä kertoo MaRan jäsenkysely, jonka mukaan venäläisten asiakkaiden määrä kasvoi vuodenvaihteessa edellisvuodesta lähes 70 prosentissa yrityksistä. Myös yritysten tapahtuma- ja kokousmyynti kehittyi positiivisesti syys-joulukuussa 2017. Noin 83 prosenttia vastanneista arvioi myynnin kasvaneen ainakin jonkin verran. Lähes 28 prosenttia yrityksistä ilmoitti kasvun yltäneen yli 6 prosenttiin.

– Tapahtuma- ja kokousmyynnin odotetaan kasvavan edelleen nyt keväällä, mutta kasvuvauhdin odotetaan olevan hieman edelliskuukausia maltillisempaa, kertoo MaRan pääekonomisti Ari Peltoniemi.

Raaka-aineiden hintakehitys ja verotus nakertavat kannattavuutta Myynnin kasvu ei kuitenkaan näy kannattavuuden parantumisena. Majoituksen ja ravintoloiden keskimääräinen liiketulos on ollut viime vuodet heikolla tasolla.

– Vuodesta 2007 vuoteen 2016 alan yritykset ovat tehneet keskimäärin vain 1-2 prosenttia liikevoittoa liikevaihdosta. Majoitusalan yhteenlaskettu tulos oli 2009–2015 tappiolla, muistuttaa MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

Raaka-aineiden hintojen nousu on aiheuttanut ongelmia ravintoloille. – Elintarvikkeiden raaka-aineiden tukkuhinnat olivat viime syksynä 2,3 prosenttia kalliimpia kuin vuotta aiemmin ja alkoholijuomien 2,6 prosenttia, Lappi selittää tilannetta. Toimialan kannattavuutta on nakertanut merkittävästi myös alkoholijuomaveron korotusten sarja.

– Alkoholijuomaveroa korotettiin viisi kertaa 2008–2014 ja tämän vuoden alussa oli vuorossa uusi 100 miljoonan euron korotus. Tämä päätös yhdistettynä anniskelun 24 prosentin arvonlisäveroon on tuhoisa alan kilpailukyvylle ja työllisyydelle. Arvonlisäveron laskeminen 14 prosenttiin on välttämätöntä anniskelun hintakilpailukyvyn parantamiseksi, Lappi painottaa.

Liite:

Pikkujoulumyynnin toteuma, venäläisten asiakkaiden määrä vuodenvaihteessa, tapahtuma- ja kokousmyynnin toteuma ja ennuste, elintarvikkeiden hintakehitys ja alkoholijuomaverot EU:n alueella (pdf)

Lisätietoa:

pääekonomisti Ari Peltoniemi, p. 044 750 4511