Suomen koulujen kesälomat poikkeavat Euroopan lomien ajankohdista. Paras lomakuukausi monessa matkailuelinkeinon kannalta tärkeässä maassa on elokuu. Suomen matkailuelinkeino ei pysty tarjoamaan eurooppalaiselle lomailijoille laajoja palveluja elokuussa, kun koululaiset ja opiskelijat ovat palanneet oppilaitoksiin ja matkailuyritykset ovat joutuneet sulkemaan ovensa. Tämä on ollut ongelmallista etenkin kesäsesonkiin painottuvilla paikkakunnilla ja matkailukeskuksissa, joissa sesonki jää hyvin lyhyeksi. Lomien alkaminen juhannukselta ja päättyminen elokuun lopussa lisäisi merkittävästi kannattavia aukiolopäiviä ja loisi lisää kesätyöpaikkoja nuorille. Tällä hetkellä joudumme antamaan liian paljon tasoitusta muiden maiden meidän kanssa kilpaileville lomakohteille. On esitetty huoli siitä, että kevätlukukaudesta muodostuu liian pitkä, jos koulut loppuvat vasta juhannuksena. Pitkä kevätlukukausi tulisikin katkaista hiihtoloman lisäksi toisella pitkällä lomalla. Yksi pohdinnan arvoinen vaihtoehto olisi lisätä pääsiäistä edeltävä tai sen jälkeinen viikko koulujen lomaviikoksi. Tällä olisi merkittävä piristävä vaikutus talvimatkailukeskuksille. "Olen parhaillaan vierailulla jäsenyrittäjiemme luona Kalajoella. Koulujen kesälomien siirtäminen kahdella viikolla on ollut vahvasti esillä keskusteluissamme. Ministeri Lintilän päätös selvittää kesälomien siirtoa sai jäsenyrittäjiemme joukossa erittäin myönteisen vastaanoton. Kesälomien siirtämisellä olisi hyvin positiivinen vaikutus Kalajoen kaltaisille upeille kesämatkakohteillemme" , toteaa MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi. Lisätietoa:Timo Lappi 040 734 5549