Matkailualan yritykset ovat panostaneet voimakkaasti siihen, että aasialaiset matkailijat jäisivät Suomeen ennen kuin jatkavat muualle Eurooppaan. Työ on alkanut tuottaa tulosta. Aasialaisten yöpymiset kasvoivat viime vuonna 17 prosenttia. Ripeälle kasvulle on hyvät edellytykset myös jatkossa. Kasvun jatkuminen edellyttää muun muassa sujuvia ja häiriöttömiä lentoyhteyksiä Aasiasta Helsinkiin ja sieltä edelleen muualle Suomeen. ”Matkailuala seuraa erittäin huolestuneena IAU:n lakkoilua. Liitto toimii täysin vastuuttomasti kohdistaessaan lakot ja tukilakot ajankohtiin, jolloin ne aiheuttavat suurinta mahdollista vahinkoa ulkopuolisille, kuten suomalaisille matkailuyrittäjille. Lakkoilulla voi olla myös kauaskantoisia seurauksia, jos ulkomaalaiset matkanjärjestäjät ja matkailijat alkavat pitää suomalaista matkailualaa epäluotettavana kumppanina”, toteaa MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi. Kaikki maat haluavat aasialaisten matkailijoiden määrän kasvua. Suomella ei ole varaa menettää kasvun mahdollisuuksia siihen, että lakkoilu pilaa Suomen maineen matkakohteena. Matkailun sesonki Lapissa on lyhyt. Matkailuyritysten on tehtävä tuloksensa muutaman kuukauden aikana. Saavutettavuus on Lapin matkailun kasvun välttämätön edellytys, sillä valtaenemmistö ulkomaalaisista matkailijoista saapuu lentäen. ”Lakoilla ja tukilakoilla IAU heikentää luottamusta työmarkkinajärjestelmään. Ei voi olla niin, että kerta toisensa jälkeen pienen avaintoimialan liitto aiheuttaa ulkopuolisille merkittävää vahinkoa omien järjestöpoliittisten asioidensa ajamiseksi. Suomen matkailuala ei kestä lakkoilua talvisesongin ollessa kuumimmillaan. Ratkaisu on saatava aikaan nopeasti”, Lappi jatkaa. Lisätiedot: toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 734 5549