Ravintoloista 70 prosenttia ilmoitti myynnin kasvaneen edelliskesään verrattuna. Suurimmalla osalla kasvusta kertoneista yrityksistä myynti kasvoi 2-4 prosenttia. Myynti pysyi ennallaan 10 prosentilla yrityksistä. Yrityksistä 20 prosenttia kertoi myynnin laskeneen. Festivaaleille kesä oli jälleen edellisvuotta parempi. Huvipuistojen kävijämääriä ja myynnin kasvua hidasti epävakaa sää sekä pienentynyt keskiostos. Ulkomaisten yöpymisten kasvu jatkui hotelleissa, mutta oli alkuvuotta hitaampaa. Kotimaisten yöpymisten kehitys jäi odotuksista kaikissa majoitusliikkeissä. Silti majoitusalan yritysten myynti oli viime kesää parempi. Yli 80 % majoitusliikkeistä ilmoitti myynnin piristyneen edellisvuoteen verrattuna. Kolmasosalla majoitusliikkeistä kesämyynti kasvoi yli 4 prosenttia. Myynti väheni noin kymmenesosalla yrityksistä. Ulkomainen matkailu kasvaa kaikissa Pohjoismaissa. Myös kotimaan matkailun kehitys on vahvaa kaikissa muissa Pohjoismaissa paitsi Suomessa. Ennakkotietojen mukaan Ruotsissa ja Tanskassa jäätiin kesän yöpymisissä alkuvuoden kasvulukemista. Kesän kotimaiset ja ulkomaiset yöpymiset kasvoivat eniten Norjassa. Vuositasolla kokonaiskehitys on ollut vahvinta Ruotsissa. ”Suomi on muihin Pohjoismaihin verrattuna potentiaalinsa alapuolella varsinkin kesämatkailussa. Muissa Pohjoismaissa matkailu saa vetoapua vahvan talouden lisäksi kotimaisten ravintola- ja matkailupalveluiden kysynnästä. Etenkin Ruotsi onnistuu houkuttelemaan matkailijoita myös muista Pohjoismaista”, sanoo MaRan ekonomisti Jouni Vihmo. ”Matkailu- ja ravintola-ala investoi Suomessa ennennäkemätöntä tahtia. Investoinnit ylittävät reilusti miljardi euroa vuoteen 2020 mennessä. Suomen suurin heikkous matkailussa on tunnettuuden puute. Olemme viimeisenä paitsi matkailijoiden määrässä ja kehityksessä, myös siinä, miten valtio panostaa matkailumarkkinointiin. Pääministeri Sipilän hallitus saisi hyvän tuoton valtion rahoille nostamalla merkittävästi Visit Finlandin määrärahoja”, sanoo toimitusjohtaja Timo Lappi. MaRa julkaisee kaksi kertaa vuodessa sesonkiennusteen ja sesonkimyynnin toteutuman. Lisätietoa: toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 734 5549 ekonomisti Jouni Vihmo, 050 520 1636