Kokki- ja tarjoilijaopiskelijoiden pohjoismaiset mestaruuskilpailut huipentuivat mitalijuhliin kuluneena viikonloppuna, kun Ravintolakoulu Perhon kasvatit Johan Kurkela ja Minni Manninen kokkasivat itsensä hopeasijalle kovatasoisessa kilpailussa. Kaksikon valmentajana toimi Sampo Kantele. Kokkien mestaruuden vei Ruotsi ja pronssille ylsi järjestäjämaa Islanti. Tarjoilijoiden sarjassa ensimmäiseksi sijoittui Tanska jo toista vuotta peräkkäin. Hopeasijalle ylsi Norja ja kolmannen sijan nappasi Ruotsi. Suomen tarjoilijat jäivät tänä vuonna mitalisijojen ulkopuolelle. Suomea kisoissa edustivat Laura Tikkanen ja Katja Mankinen (kuvassa oik.) Savon ammatti- ja aikuisopistosta valmentajanaan Sari Tarvainen. Kokkikilpailijat osoittivat taitonsa kilpailuissa suunnittelemalla ja toteuttamalla kaksi eri ateriakokonaisuutta. Tarjoilijakilpailijoiden pätevyys testattiin muun muassa viinin ja ruuan yhdistämisen, illallispöydän kattamisen, baarityöskentelyn, transeerauksen sekä liekityksen osalta. Tarjoilija- ja kokkikokelaat näyttivät osaamisensa myös teoriakokeessa, joka koostui tunnistustehtävistä ja matemaattisesta osiosta. Kilpailu huipentui lauantaina opiskelijoiden yhdessä suunnittelemaan viiden ruokalajin ateriaan, jonka kokkikilpailijat valmistivat ja tarjoilijat tarjoilivat asiakkaille. Pohjoismaiset oppilaskilpailut on järjestetty 1980-luvulta lähtien. Kilpailuihin osallistuvat kaksihenkiset kokki- ja tarjoilijajoukkueet kaikista viidestä Pohjoismaasta. Kilpailun yläikäraja on 23 vuotta. Osallistujat valitaan kansallisissa mestaruuskilpailuissa, ja he ovat joko kohta valmistuvia tai vastavalmistuneita opiskelijoita ja potentiaalisia ravintola-alan huippuammattilaisia. Mestaruuskilpailujen tavoitteena on tuoda esiin pohjoismaista osaamista ja ammattitaitoa sekä nostaa ravintola-alan arvostusta. Oppilaskilpailuiden järjestämisestä vastaavat pohjoismaiset matkailu- ja ravintola-alan työnantajajärjestöt. Kisat pidetään vuoroin kussakin Pohjoismaassa. Vuonna 2017 kokki- ja tarjoilijaopiskelijoiden pohjoismaisista mestaruuksista kisataan Helsingissä. Tapahtuma järjestetään Ravintolakoulu Perhossa 21.–22.4.2017.   Lisätietoa: Hannu Hakala, asiantuntija puh. 050 606 73, etunimi.sukunimi@mara.fi Kaisa Laurila, viestintäsuunnittelija puh. 050 518 0798, etunimi.sukunimi@mara.fi