Valtiovarainministeriölle
Lausunto hallituksen esityksestä muuttaa virvoitusjuomaverosta annettua lakia

 

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi voimassa olevaa virvoitusjuomaverosta annettua lakia ja alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annettua lakia sekä kumottavaksi keväällä 2023 vahvistettu laki virvoitusjuomaverosta annetun lain muuttamisesta. Esityksen tavoitteena on tehdä virvoitusjuomaverosta annettuun lakiin Euroopan komission valtiontukihyväksynnän edellyttämät muutokset, jotta kevään 2023 virvoitusjuomaveron uudistus voidaan saattaa voimaan.

Valtiovarainvaliokunta totesi mietinnössään (VaVM 43/2022 vp), että paikan päällä valmistettujen tuotteiden sokeripitoisuuden määrittämiseen liittyy hallinnollista hankaluutta, että sokeripitoisuus pitää pystyä määrittämään entistä tarkemmin verotasojen määrän kasvaessa, ja että veroperusteen tulisi olla selkeä. Valiokunta totesi, että myyntipaikalla valmistetun juoman, kuten smoothien, sokeripitoisuutta voi olla vaikea määrittää, koska yksittäisen tuotteen sokeripitoisuus voi vaihdella riippuen esimerkiksi raaka-aineen, kuten appelsiinin, kasvuolosuhteista.

Tämän vuoksi valiokunta piti perusteltuna, että pakkaamattomat juomat, jotka on valmistettu välittömään myyntiin elintarvikkeen luovutuspaikassa, rajataan veron ulkopuolelle. Valtiovarainvaliokunta totesi mietinnössään, että veron ulkopuolelle jäisivät kaikki esimerkiksi kahviloissa, ravintoloissa, smoothie-baareissa ja päivittäistavarakaupoissa luovutettavat virvoitusjuomat silloin, kun ne on myös valmistettu samassa paikassa välittömään myyntiin.

MaRa toteaa, että valtiovarainvaliokunnan kanta oli perusteltu, koska sokeripitoisuuden määrittely paikan päällä valmistettavissa juomissa on mahdotonta tai aiheuttaa runsaasti ylimääräistä hallinnollista taakkaa. Pakkaamattomia juomia ei pystytä vakioimaan, vaan sokeripitoisuus vaihtelee raaka-aineen mukaan kuten valiokunta toteaa.


EU:n komission valtiontukihyväksyntä

Lailla 651/2023 muutetusta virvoitusjuomaverolaista tehtiin kokonaisuudessaan oikeusvarmuusilmoitus komissiolle. Komissio kiinnitti huomiota lain kohtiin, jotka ovat sen mukaan ongelmallisia valtiontukisääntelyn näkökulmasta, ja joita on muutettava valtiontukihyväksynnän saamiseksi.

Komissio katsoi, että pakkaamattomat juomat ovat virvoitusjuomaverolain valtiontaloudellisen tavoitteen kannalta samassa asemassa kuin muut virvoitusjuomat. Komissio kyseenalaisti sen, että pakkaamattomien juomien jättäminen kokonaan veron ulkopuolelle olisi oikeassa suhteessa pakkaamattomien juomien sokeripitoisuuden määrittämiseen liittyviin hallinnollisiin vaikeuksiin.

Valtiontukisääntely on osa EU:n kilpailuoikeutta, jonka tarkoituksena on taata tasavertaiset kilpailuolosuhteet koko EU:n alueella. Valtiontukea koskevat keskeiset säännökset sisältyvät Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen, jäljempänä SEUT, 107–109 artikloihin. Valtiontukisäännösten tarkoitus on asettaa rajoitukset sille, millaisilla taloudellisilla keinoilla jäsenvaltiot voivat tukea ja kannustaa yritysten toimintaa.

SEUT:n säännökset rajoittavat valtiontukien käyttöä talouspolitiikan välineenä. Jäsenvaltion myöntämä tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannon alaa, ei sovellu yhteismarkkinoille siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Myös kansallisten verojen on oltava yhteensopivia valtiontukisääntöjen kanssa. Verotukien osalta tulee erityisesti ottaa huomioon kilpailun vääristyminen ja tuen valikoivuus. Verojärjestelmän tulee olla sellainen, ettei kenenkään voida katsoa saavan perusteetonta kilpailuetua esimerkiksi verovapautuksen tai veron soveltamisalan ulkopuolelle jättämisen vuoksi. Valtiontaloudellisin perustein kannettavan veron veropohjan rajauksia ei kuitenkaan ole toistaiseksi pidetty valtiontukimielessä ongelmallisina EU-tuomioistuimen oikeuskäytännössä.


Pakkaamattomien juomien valmisteverotus

Esityksessä ehdotetaan, että pakkaamattomat juomat, jotka on valmistettu välittömään myyntiin elintarvikkeen luovutuspaikassa, ja jotka luovutetaan samasta elintarvikkeen luovutuspaikasta kuin missä ne on tehty, sisällytettäisiin virvoitusjuomaverolain soveltamisalaan. Pakkaamattomat juomat ovat voimassa olevan lain mukaan veronalaisia, mutta ne poistettiin veropohjasta lailla 651/2023. Pakkaamattomista juomista ei kuitenkaan kannettaisi virvoitusjuomaveroa sokeripitoisuuden perusteella kuten pakatuista juomista, vaan niitä verotettaisiin alimman verotason mukaan. Pakkaamattomia juomia verotettaisiin vastaavasti kuin sokeria sisältämättömiä juomia verotetaan. Pakkaamattomien juomien sokeripitoisuutta ei olisi velvollisuutta selvittää verotusta varten, joten niiden verotukseen ei liittyisi sokeripitoisuuden määrittämisestä johtuvaa hallinnollista taakkaa.

Komission esittämä pakkaamattomien juomien verotus aiheuttaa hallinnollista taakkaa ravintoloille. Tarjoiltavien juomien määrä on mitattava ja raportoitava, mikä luo monelle ravintolalle uuden hallinnollisen velvollisuuden. On hyvä, että esityksessä ei ehdoteta sokeripitoisuuden mittaamista, vaan pakkaamattomia juomia verotetaan alimman veroluokan mukaan. Vaatimus sokeripitoisuuden mittaamisesta johtaisi siihen, että monet ravintolat luopuisivat itse valmistettujen juomien tarjoamisesta.

Lakiin lisättäisiin pakkaamattoman juoman määritelmä. Määritelmässä tukeuduttaisiin elintarvikelainsäädännössä määriteltyyn pakkaamattoman elintarvikkeen käsitteeseen. Elintarviketietojen antamisesta kuluttajalle annetun maa- ja metsätalousministeriön asetuksen (834/2014) mukaan pakkaamattomalla elintarvikkeella tarkoitetaan loppukuluttajalle sellaisenaan tarkoitettua elintarviketta, jonka kuluttaja itse pakkaa, joka pakataan kuluttajan pyynnöstä elintarvikkeen luovutuspaikassa, joka on valmiiksi pakattu elintarvikkeen luovutuspaikassa välitöntä myyntiä varten tai joka tarjoillaan elintarvikkeen luovutuspaikassa loppukuluttajalle valmiina nautittavaksi.

Välittömällä myynnillä tarkoitetaan asetuksessa elintarvikkeen myyntiä, jossa tuote on pakattu valmiiksi elintarvikkeen luovutuspaikassa myynnin nopeuttamiseksi ja helpottamiseksi. Asetuksen sanamuoto on tulkinnanvarainen sen suhteen, tuleeko valmistus- ja luovutuspaikan olla sama. Jotta säännös olisi verolainsäädännöltä vaaditulla tavalla tarkka ja täsmällinen, siihen lisättäisiin edellytys siitä, että tuotteet luovutetaan samasta elintarvikkeen luovutuspaikasta kuin missä ne on tehty. Määritelmän mukaisia pakkaamattomia juomia olisivat kaikki esimerkiksi kahviloissa, ravintoloissa, smoothie-baareissa ja päivittäistavarakaupoissa luovutettavat virvoitusjuomat silloin, kun ne on myös valmistettu samassa paikassa. Määritelmä kattaisi kaikki sellaisenaan nautittavat veronalaiset tuotteet.

 

Vesien vähittäismyyntipakkauksen kokorajan poistuminen

Lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että jatkossa kaikki vähittäismyyntipakkaukseen pakatut tullitariffin nimikkeen 2201 vedet kuuluisivat virvoitusjuomaveron piiriin pakkauksen tilavuudesta riippumatta. Soveltamisalaa koskevassa säännöksessä todetaan, että vähittäismyyntipakkauksena pidetään myös vastaavanlaista pakkausta ravitsemistoiminnassa.

MaRa toteaa, että ravintolassa asiakkaalle juomalasiin tai vesikannuun tarjoiltu hana- tai hiilihapotettu tai kivennäisvesi ei muodosta vähittäismyyntipakkaukseen rinnastettavaa vastaavanlaista pakkausta. Kyse on tarjoiluastiasta. Lakiehdotuksen jatkovalmistelussa tulee selkeyden vuoksi tarkentaa pakkauksen määritelmää, jotta ravintoloille ei aiheudu kohtuutonta hallinnollista taakkaa ja kustannuksia veden tarjoilemisesta ruokajuomana. Hanavesi on yleinen ruokajuoma esimerkiksi koulujen ja oppilaitosten ruokaloissa sekä lounasravintoloissa.


Ehdotettu verotaso

Esityksessä todetaan, että tavoitteena on lisätä valtion verotuloja. Puoliväliriihessä asetetun tuottotavoitteen mukaisen veronkorotus on 11 senttiä litralta vuonna 2023 asetettuihin verotasoihin verrattuna. Korotuksen jälkeen pakkaamattomien juomien vero olisi 20 senttiä litralta. Pakattujen virvoitusjuomien verotaso nousee enemmän uusien veroluokkien käyttöön ottamisen vuoksi.

MaRa toteaa, että veronkorotus on tuntuva ja nostaa virvoitusjuomien verotason kansainvälisesti vertaillen korkealle tasolle. Näin tuntuva korotus voi vaikuttaa virvoitusjuomia valmistavien yritysten myynnin määrään tai kuluttajien tekemien valintojen muuttumiseen.


Pienimuotoinen valmistustoiminta

Virvoitusjuomien pienimuotoinen valmistustoiminta on virvoitusjuomaverotuksen ulkopuolella. Veroa ei kanneta, jos juomat on valmistanut muista alan toimijoista riippumaton valmistaja, joka kalenterivuoden aikana luovuttaa kulutukseen enintään 70000 litraa virvoitusjuomaa (pienvalmistaja). Pienvalmistajan on kuitenkin tehtävä pienvalmistajaksi rekisteröitymistä koskeva rekisteröitymisilmoitus Verohallinnolle.

MaRa toteaa, että pienvalmistajan vapauttaminen verovelvollisuudesta on ravintoloiden kannalta perusteltua. Ravintola-ala on pienyritysvaltainen ja säännös vähentää monille yksittäisille ravintoloille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa ja kustannuksia.

Kahvin, teen ja kaakon verovapaudesta säätäminen on perusteltua, koska ne eivät ole varsinaisia virvoitusjuomia. Nimenomainen maininta laissa on tarpeellinen koska osa tuotteista kuuluu verotaulukossa mainittuihin veronalaisiin nimikkeisiin.


Yhteenveto

1. Komission valtiontukihyväksynnässä ottaman kannan jälkeen myös pakkaamattomille juomille on säädettävä valmistevero. Pakkaamattomien juomien verottaminen alimman verotason mukaisesti on perusteltua, koska silloin pakkaamattomien juomien valmistajat voidaan vapauttaa sokeripitoisuuden mittaamisesta.

2. Esityksen tavoitteena on lisätä valtion verotuloja, minkä vuoksi esitetään tuntuvaa veron korottamista. Näin suuri korotus voi vaikuttaa yritysten myyntiin tai kuluttajien virvoitusjuomia koskeviin valintoihin.

3. Pienimuotoisen valmistustoiminnan vapauttaminen verovelvollisuudesta on perusteltua. Muutos aiheuttaa pientuottajille kuitenkin uuden velvoitteen rekisteröityä Verohallinnon rekisteriin.

4. Kahvin, teen ja kaakaon verovapaudesta säätäminen on perusteltua, koska ne eivät ole virvoitusjuomia, vaikka osa on mainittu veronalaisissa nimikkeissä.   

 

 


Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry


Veli-Matti Aittoniemi                               Kai Massa
varatoimitusjohtaja                                 lakimies