Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Hyötyisikö matkailuala koulujen kesälomien siirrosta?

Kolme neljästä Vitriinin haastattelemasta matkailuyrityksestä uskoisi hyötyvänsä merkittävästi, jos koulujen kesälomat ajoittuisivat juhannuksesta elokuun loppuun.

 

Teksti: Jussi Rasimus 
Kuvitus: Anne Haapanen

  

”Vierailimme Hangossa elokuun viimeisellä viikolla. Rannalla ei ollut ristin sielua ja kaupungissa vain muutama. Meille kerrottiin, että Hangossa kausi alkaa kesäkuun viimeisellä viikolla ja päättyy elokuun ensimmäisellä (...) Rannalla oli paljon suljettuja aktiviteetteja. Kävelyretkellämme ohitimme suljetun kasinon ja päädyimme suljetulle kahvilalle. Hangossa on varmaan erilainen meininki niinä muutamina viikkoina, jolloin kaupungissa on oikeasti ihmisiä.” 

Torontolaisen nimimerkki cantravnutin kirjoittama matka-arvio Tripadvisorissa, otsikolla Very very strange experience, voisi kuvata elokuun loppua millä tahansa suomalaisella pienellä kesämatkailupaikkakunnalla.

Elokuun puolivälin jälkeen saapuvat turistit ihmettelevät, miksi heille ei ole oikein mitään palveluja tarjolla. Varsinkin, jos sattuu olemaan arkipäivä.

– Jos kotimaista kysyntää riittäisi koko elokuun, kaikki palvelut olisivat saatavilla ja Hanko voisi oikeasti kilpailla kansainvälisistä asiakkaista, Hangon Itäsatamassa Origo- ja Makana-ravintoloita luotsaava Jan Westerling sanoo.

Suomi palaa kouluun ja työhön elokuun puoliväliin mennessä. Kun kesätyöntekijät palaavat kouluun ja kysynnältä putoaa pohja, moni matkailuyritys supistaa aukioloaan tai sulkee ovensa kokonaan. Suomi on matkailumaana kiinnostavampi kuin koskaan, mutta menee käytännössä ”kiinni”, kun ulkomainen lomakausi on päässyt vasta vauhtiin.

Tynkäsesongin takia matkailun kansainvälistä kasvupotentiaalia ei päästä kunnolla hyödyntämään. Jos matkailumaalla on maine, että se ei ole elokuussa auki, kansainvälinen matkailija valitsee toiseen kohteen.


TEM käynnisti selvityksen

Matkailuväki on pitkään ehdottanut, että koulujen kesäloma pitäisi siirtää alkamaan juhannusviikolla ja päättymään elokuun lopulla. Loma myöhentyisi mutta ei pidentyisi nykyisestä.

Kansainvälinen matkailu kasvaa Suomessa lähes 20 prosentin vauhtia. Matkailu työllistää ympäri maata, joten elinkeinolla on kerrannaisvaikutuksineen suuri merkitys koko maan työllisyydelle ja taloudelle.

Kasvun edellytyksistä huolehtiminen on nostettu yhdeksi valtion kärkihankkeeksi. Työ- ja elinkeinoministeriö selvittää parhaillaan kesälomien siirron taloudellisia vaikutuksia matkailuelinkeinolle. Selvityksen arvioidaan valmistuvan ensi keväänä.

– Nykyisillä loma-ajoillamme annamme kilpailijamaillemme selkeän kilpailuvaltin. Sesongin pidentäminen olisi Suomen matkailuelinkeinolle ehdottoman tärkeää, elinkeinoministeri Mika Lintilä taustoitti TEM:n tiedotteessa elokuussa.

Matkailualan lisäksi muun muassa Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Suomen Yrittäjät sekä Lukiolaisten liitto ovat kertoneet kannattavansa loma-aikojen siirron selvittämistä.

Opetusala ei näe loma-aikojen siirtämistä tarpeellisena koulujärjestelmän näkökulmasta. Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen ja opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen ovat kuitenkin mediassa pitäneet siirtämistä mahdollisena, jos se toteutettaisiin valtakunnallisesti ja kaikilla oppiasteilla.

Tulos heinäkuun varassa

Tilastokeskuksen mukaan heinäkuu on suomalaisten suosituin kesälomakuukausi. Työssä käyvistä kansalaisista lomaili viime vuoden heinäkuussa 34 prosenttia. Koulujen kesälomista huolimatta työllinen väestö lomaili enemmän elo- kuin kesäkuussa. Elokuussa lomaili 13 prosenttia ja kesäkuussa 11 prosenttia. Marssijärjestys oli sama myös kotimaisissa hotelleissa rekisteröidyissä yöpymisissä.

Hangon Westerling huomauttaa, että heinäkuuhun painottuva sesonki aiheuttaa matkailukohteille sekä ruuhkaa että melkoista onnistumisen painetta.

– Vaikka ravintola Origo on avoinna ympäri vuoden, heinäkuu ratkaisee, tekeekö yrityksemme tulosta vai ei koko vuonna. Kesän kolme kuukautta auki olevalle ravintola Makanalle heinäkuu on kaikki kaikessa. Olisi myös asiakkaiden etu, jos ruuhkahuippua pystyttäisiin tasaamaan elokuulle, Westerling näkee.

Heinäkuu ruuhkauttaa kotimaisia huvipuistojakin. Härmäläinen PowerPark tekee pääosan tuloksestaan heinäkuussa, koska joutuu monen muun tavoin rajoittamaan aukioloaan elokuussa pelkkiin viikonloppuihin.

– Kesätyöntekijämme palaavat kouluun, ja kotimaisten matkailijoiden määrä putoaa liian paljon, jotta aukiolo kannattaisi arkena, PowerParkin johtaja Mikko Kiviluoma perustelee.

160 hehtaarin ”huvivaltio” on Etelä-Pohjanmaan tunnetuin matkakohde ja merkittävä tekijä aluetaloudelle.

– Tänä kesänä esimerkiksi ruotsalaisten matkailijoidemme osuus kasvoi 40 prosenttia. Ruotsissa lomakausi kestää elokuun loppupuolelle, joten täysipainoinen aukiolomme tukisi kasvun jatkumista, Kiviluoma sanoo.

Jos kotimaan matkailukausi jatkuisi elokuun loppuun, PowerParkin markkinoinnin kärki suunnattaisiin elokuuhun ja ulkomaisille matkailijoille.

– Nyt tämä puoli on hyvin pientä, Kiviluoma myöntää.



Sää suosii siirtämistä

Elokuussa sää on sopivan lämmin suomalaisille ja mukavan viileä kotimaidensa paahdetta pakeneville turisteille. Yö ei ole enää yötön, mutta auringonlaskut hivelevät silmää ja luonto on kauneimmillaan. Uimavedetkin ovat lämmenneet.

Kesäkuussa vaivaavat kylmä ja hyttyset.

Mielikuvia tukee fakta. Ilmatieteen laitoksen pitkän aikavälin tilastossa vuorokauden keskilämpötila on elokuussa kesäkuuta korkeampi. Pohjoisessa alku- ja loppukesän välinen lämpötilaero on tosin etelää pienempi.

Tilastokeskuksen mukaan suomalaiset matkailevat kaikkina kesäkuukausina huomattavasti enemmän kotimaassa kuin ulkomaille. Kesäkuussa Suomesta tehdään kuitenkin 170 000 ulkomaan lomamatkaa enemmän kuin elokuussa.

– Jos suomalainen joutuu pitämään lomaa kesäkuussa, sää kannustaa lähtemään ulkomaille lämpöä hakemaan, Westerling kiteyttää.


Kesäkuussa ryhmämyyntiä

Hangon ravintolamyynnille kesäkuu on vaikea. Silloin kaupungissa liikkuvat pääasiassa eläkeläis- ja yritysryhmät. Westerlingin mielestä kesäkuun menestys on jatkossakin enemmän ryhmien kuin yksityisasiakkaiden varassa. Ilman taikatemppuja kesäkuun matkailun kasvattaminen ei onnistu.

– Touko- ja kesäkuun myynnit ovat Origossa usein samansuuruiset keskenään. Sen sijaan elokuussa me teemme jo nykyisin 30–40 prosenttia paremman myynnin kuin kesäkuussa. Lomien siirron myötä loppukesä kasvaisi helposti vielä 20–30 prosenttia nykyisestä, Westerling arvioi.

Myös PowerParkissa katsotaan alkukesää ryhmämyynnin näkökulmasta. Lomien myöhentäminen siirtäisi luokkaretket todennäköisesti kesäkuulle.

– Kesäkuun koulunkäynti avaisi uusia mahdollisuuksia myös kulttuuri- ja urheilutapahtumien järjestämiselle, Kiviluoma pohtii.



Pidempi pääsiäisloma

Kesälomien myöhentäminen pidentäisi kevätlukukautta ja vaatisi käytännössä uuden loman loppukevääseen. MaRa on ehdottanut, että kevätlukukautta voisi helpottaa pidentämällä pääsiäispyhiä edeltävä tai seuraava viikko kokonaiseksi lomaviikoksi.

Muutos hyödyttäisi erityisesti talviurheilukeskuksia. Kasvun varaa on.

– Yksi sesonkiviikko tuo meille noin 10 prosenttia koko vuoden liikevaihdosta. Pidempi pääsiäisloma olisi meille kokonaisuuden kannalta merkittävä asia, sillä se parantaisi mahdollisuuksiamme investoida, hiihtokeskus Iso-Ylläksen toimitusjohtaja Osmo Virranniemi toteaa.

Vaikutuksia työllistämiseen

Ylläskään ei ole vain talvikohde. Kansainvälinen luontomatkailu on kääntynyt kasvuun myös lumettomalla kaudella. Rinneyrityksen kesä käynnistyy vasta juhannuksena, kun gondoli alkaa kuljettaa alamäkipyöräilijöitä tunturin laelle.

Kävijämäärä kasvaa mukavasti loppukesää kohti, kunnes elokuun puolivälissä kotimainen kysyntä kyykkää. Elokuun potentiaalista kuitenkin kielii, että hissiliikevaihdollisesti kuukausi on puolikkaanakin heinäkuun tasoa.

– Elokuun myyntimme voisi loma-aikojen siirtämisen ansiosta kaksinkertaistua nykyisestä. Se auttaisi myös kauden jatkumista suoraan ruskasesonkiin. Mitä ympärivuotisempaa ja tasaisempaa matkailu täällä on, sitä paremmin pystymme vakinaistamaan henkilökuntaamme, Virranniemi sanoo.

Matkailuala tarjoaa tuhansille opiskelijoille kesätyöpaikan. Hangossakaan lisäkäsille ei ole vielä kesäkuussa tarvetta.

– Nuoret haluavat tulla meille töihin heti koulujen loppuessa, mutta pystymme palkkaamaan heidät vasta heinäkuun alussa. Lomien siirtämisen myötä pystyisimme todennäköisesti tarjoamaan heille töitä elokuun loppuun asti, Westerling sanoo.

Pidemmät työsuhteet lisäävät verotuloja ja parantavat yleensä myös palvelun laatua. Jos kysyntää riittäisi elokuun loppuun ja syyskuun alkuun, Westerlingin mukaan myös liikkuvan kausihenkilökunnan työsuhteita olisi helpompaa pidentää.

– Heillä olisi paremmat työnäkymät jopa lokakuulle asti, koska tasaisimme työaikajärjestelmiä ja pitäisimme lomia, joita emme ehdi kesällä pitää.



Kaikki eivät suoraan hyötyisi

Pääkaupunkiseudulla kesän markkina poikkeaa muusta maasta. Suomessa rekisteröidyistä kesän ulkomaisista yöpymisistä puolet jää Helsingin metropolialueelle. Helsinkiin tulee eniten ulkomailta yöpymisiä elokuisin.

Kymmentä hotellia pääkaupunkiseudulla operoivan Kämp Collectionsin asiakaskunnasta kotimaiset lapsiperheet muodostavat murto-osan. Kansainväliseen liikematkailuun keskittyvän yrityksen parhaat kuukaudet ovat kesä- ja elokuu.

Kesälomien siirtyminen olisi Kämpille kaksipiippuinen asia. Toisaalta yhteneväinen loma-aika muun Euroopan kanssa olisi hyvä. Vaarana kuitenkin olisi, että elokuun asiakaspoja liikematkailun osalta murenisi, jos Suomi lomailisi elokuussa.

– Pidän mahdollisena, että me emme kesälomien siirrosta suoraan hyötyisi. Mutta meidän bisnesmiximme on erilainen kuin muilla hotelliketjuilla, Kämpin toimitusjohtaja Laura Tarkka arvioi.

Kesälomien ajankohtaa enemmän Kämpiin vaikuttavat kuitenkin syksyn, joulun ja kevään lomaviikot. Tarkka toivoisi, että Helsingin koulujen loma-ajat olisivat myös niiden osalta samat kuin Tukholmassa. Tällä hetkellä pääkaupunkien hiihto- ja syyslomat osuvat perättäisille viikoille.

– Olemme noista kuukausista kaksi viikkoa hieman hyydyksissä, koska samat ulkomaiset liikemiehet käyvät sekä Helsingissä että Tukholmassa. Siksi myös pidempi pääsiäisloma voisi tarkoittaa meille asiakkaiden menetystä, Tarkka epäilee.

Hän sanoo kuitenkin hyvin tiedostavansa, että loma-aikojen siirto tukisi varsinkin maakunnissa toimivien matkailuyritysten ja koko toimialan kasvua.

– Yrityksemme tukee kaikkia päätöksiä, jotka tekevät Suomesta mielenkiintoisemman ja paremmin palvelevan matkakohteen. Olemme valmiita ja innokkaita kehittämään myös omaa toimintaamme muuttuvassa markkinassa.

Tarkan mielestä Helsingin bisneshotellimarkkina kestää lomakausien vaikutukset sitä paremmin, mitä useammin ja tasaisemmin kaupunkiin saadaan tapahtumia.

– Pidän tärkeänä, että panostamme myös pienten kongressien houkuttelemiseen yhdessä kaupungin ja Visit Finlandin kanssa.

Ja kongresseista on sitä helpompi kilpailla, mitä elinvoimaisempi matkailuelinkeino on ympäri vuoden.

– Myös Helsinki hyötyy, kun muu maa on toimintakykyinen, Tarkka sanoo. •

Päivitetty 10.11.2017

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake