Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Hiihtokeskusalan ja ohjelmapalvelualan työehtosopimusneuvottelut ovat katkenneet

14.11.2017

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry on katkaissut hiihtokeskus- ja ohjelmapalvelutoimialoja koskevat työehtosopimusneuvottelut Palvelualojen ammattiliitto Pamin kanssa. Neuvotteluja on käyty lokakuun puolivälistä alkaen. MaRa tarjosi kummallekin toimialalle yleisen linjan mukaista palkkaratkaisua. Pam ilmoitti, ettei se hyväksy yleisen linjan mukaista palkkaratkaisua, vaan palkankorotusten tulee olla sitä korkeampia.

Hiihtokeskustoimiala on kärsinyt etenkin muualla kuin Pohjois-Suomessa vähälumisista ja lämpimistä talvista kolme edellistä kautta. Muutamalla isolla Pohjois-Suomen hiihtokeskuksella on mennyt paremmin. Laskettelupäivät ovat olleet laskussa huippukaudesta 2008/09, jolloin laskettupäiviä oli hiihtokeskuksissa yhteensä 3 miljoonaa. Viime kaudella laskettelupäiviä oli reilut 2,6 miljoonaa.

Toimialan yritykset ovat sellaisessa taloudellisessa tilanteessa, jossa syntyneen yleisen linjan mukaiset palkankorotuksetkin ovat liian suuria. Pamin vaatimukset ylittävät toimialan taloudellisen kantokyvyn.

Ohjelmapalveluala (sisältää muun muassa moottorikelkka-, husky- ja porosafarit) on ollut vaikeuksissa finanssikriisistä vuodesta 2008 alkaen. Viime kausi ja tuleva kausi näyttävät paremmilta, mutta toimialalla ei ole yleisen linjan ylittävää palkanmaksukykyä.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 734 5549

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake