Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Mikä on matkailu- ja ravintola-alan vetovoima?

Hyvät mielikuvat alastamme eivät konkretisoidu alalle hakeutumisena. Ammatillisen koulutuksen yhteishaun tulokset ovat heikkenemään päin.

Teksti: Kaisa Laurila
Kuva: Timo Niemi


Matkailu- ja ravintola-ala nähdään edelleenkin vetovoimaisena toimialana, selviää tuoreimmasta nuorille suunnatusta Kun koulu loppuu -kyselystä. Ala kiinnostaa edelleen etenkin yläkoululaisia, jotka sijoittivat kyselyssä matkailu- ja ravintola-alan toiseksi kiinnostavimmaksi toimialaksi. Lukiolaiset kokevat mara-alan vetovoiman sen sijaan hieman heikompana, vasta 11. vetovoimaisimpana toimialana. Alan vetovoima on jakautunut vahvasti sukupuolen mukaan: tytöt työskentelisivät alalla selvästi poikia mieluummin.

Matkailu- ja ravintola-alan vahvuuksina nähdään kiinnostavat työtehtävät sekä hyvä työilmapiiri. Hyvän työilmapiirin sekä tehtävien kiinnostavuuden koettiin kuvaavan mara-alaa kaikista toimialoista parhaiten. Alan heikkoudeksi vastaajat nostivat palkkatason. Hyviin työllisyysnäkymiin uskoi vain neljännes.

Yläkoululaiset työskentelisivät mieluiten matkaoppaan, kokin tai ravintola- tai kahvilayrittäjän tehtävissä. Lukiolaisia kiinnostivat matkaoppaan, hotellin vastaanottovirkailijan ja kahvilatyöntekijän työtehtävät.


Vetovoimatyö tarvitsee yrityksiä

Nuorten mielikuvat matkailu- ja ravintola-alasta ovat pääsääntöisesti hyvät. Mielikuvat alastamme eivät kuitenkaan konkretisoidu alalle hakeutumisena, mikä näkyy viime vuosien yhteishaun laskeneissa tuloksissa. Kevään 2017 yhteyshaussa alan perustutkintoihin haki selvästi vähemmän opiskelijoita kuin oli aloituspaikkoja. Pahimmassa pinteessä ovat tarjoilijalinjat. Myös ensisijaisten hakijoiden määrä restonomin ammattikorkeakoulututkintoihin notkahti viime kevään yhteishaussa.

Alan vetovoimaa ja ymmärrystä erinomaisista työllistymismahdollisuuksista tulisi vahvistaa nykyisestä. Keskeisimmässä roolissa ovat alan yritykset, jotka tarjoavat nuorelle usein ensikosketuksen työelämään tet-harjoittelun tai kesätyöpaikan myötä. Uravalinnat tehdään usein jo yläkoulun alaluokilla. Hyviä tuloksia saavutetaan myös yhteistyössä oppilaitosten kanssa: oppilaat toivovat koulujen järjestävän esimerkiksi innostavia yritysvierailuja.

 

Päivitetty 21.09.2017

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake