Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Matkailu- ja ravintola-alan ahdinko jatkuu kuluvan vuoden – nopeaa toipumista ei ole näköpiirissä

25.06.2014
Matkailu- ja ravintola-alan yritysten suhdannenäkymät ovat edelleen pakkasella. Myynti laski alkuvuonna ja kannattavuus heikentyi edelleen. Laskevan kysynnän taustalla on kotitalouksien heikko tilanne, yritysmyynnin selvä heikkeneminen ja laskevat matkailijamäärät.  Alaa rasittaa edelleen raskas kulurakenne ja jatkuvasti kiristyvä verotus.
- Matkailu- ja ravintola-alan matalasuhdanne jatkuu ainakin loppuvuoteen. Nopeaa toipumista ei ole näköpiirissä. Suomen verotus on kiristynyt Euroopan kärkikastiin. Kotitalouksien kulutusmahdollisuudet pysyvät lähivuosinakin heikkoina, sanoo Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan ekonomisti Jouni Vihmo.
Hotelli- ja ravintola-toimialojen myynti laski alkuvuonna. Henkilöstöravintoloiden myynti laski edelleen eniten. Anniskelumyynti lähti alkuvuonna voimakkaaseen laskuun. Myös ruokamyynti anniskeluravintoloissa laskee. Pitkään hintoja nostanut voimakas kustannuskehitys loiveni, mutta kustannustaso jää silti korkealle ja alan kannattavuus laskee edelleen. Yritysmyynti väheni ensimmäisellä neljänneksellä lähes puolella yrityksistä ja myynnin lasku voimistuu edelleen.
- Yritysmyynti jää tänä vuonna tukevasti miinukselle. Edustuskulujen verovähennysoikeuden poistaminen jättää ison loven alan liikevaihtoon kuluvana vuonna. Moni investointi jää tekemättä tai lykkääntyy hamaan tulevaisuuteen, Vihmo sanoo.
Huhtikuussa tehdyn MaRan sesonkikyselyn mukaan matkailu- ja ravintola-alan yritykset odottavat kesämyynnin kehittyvän normaalisti heikosta taloustilanteesta huolimatta.
- Kesämyynnin maltilliset kasvunäkymät eivät näytä toteutuvan. Sää ei ole suosinut kesäravintoloita eikä kesätapahtumia. Alkukesän huonoja myyntejä ei saa enää syksyllä takaisin, Vihmo sanoo.
Ulkomaisten ja kotimaisten matkailijoiden määrä Suomessa vähenee: yksistään venäläisten yöpymisten määrä laski tammi-huhtikuussa 7,7 prosenttia. Kotimaisten matkailijoiden määrä laski samaan aikaan 19 prosenttia. Matkailu maailmalla kasvoi. Suomen matkailun kansainvälistä kilpailukykyä nakertaa voimakas kustannuskehitys ja jatkuvasti kiristyvä verotus. Suomi on menestynyt kansainvälisessä kilpailussa erittäin hyvin viime vuosiin asti. Nyt näyttää siltä, että matkailijoiden määrät kääntyvät laskuun.
-  Kilpailukykyongelmat eivät koske vain teollisuutta. Kova kustannuskehitys ja veropäätökset alkavat nyt näkyä Suomen matkailun kansainvälisessä kilpailukyvyssä.   

Tiedotustilaisuuden esitysmateriaali 25.6.2014:

Ekonomisti Jouni Vihmo
Kotitalouksien taantuma syvenee - mara-alan ahdinko jatkuu (pdf)


Lisätiedot: ekonomisti Jouni Vihmo, 050 520 1636


Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake