Taksiliikenteen sääntelyn purkamista ja kilpailun vapauttamista perusteltiin aikanaan merkittävillä hyödyillä. Seuraukset ovat kuitenkin olleet päinvastaisia. Liikenne- ja viestintäministeriö on laatinut hallituksen esitysluonnoksen taksialan ongelmien korjaamiseksi. MaRa kannattaa siinä olevia ehdotuksia.

MaRa kannattaa hallituksen esitysluonnoksessa taksinkuljettajan ajoluvan ja taksiliikenneluvan lupaedellytyksiin tehtäviä muutoksia.

Taksinkuljettajien pakollisen koulutuksen palauttamisella varmistettaisiin, että kuljettajalla on vaadittavat perustaidot taksinkuljettajaksi. Kun taksinkuljettajan koulutusvaatimus poistettiin vuonna 2018, alalle tuli paljon henkilöitä, joilla on heikot valmiudet taksinkuljettajan työhön ja puutteellinen paikallistuntemus. Asiakas on joutunut tämän vuoksi ohjeistamaan kuljettajaa ajon aikana.

– Taksinkuljettajiin liittyvien rikosepäilyjen ja asiakkaisiin kohdistuneiden rikosten lisääntyminen ovat heikentäneet taksipalvelujen turvallisuutta ja rapauttaneet aiemmin hyvin turvalliseksi koetun alan mainetta, toteaa MaRa lausunnossaan.

Sääntelyä korjataankin niin, että rikostausta tutkitaan nykyistä laajemmin alalle pyrkiviltä. 

Pakollinen taksamittari on MaRan mukaan tervetullut muutos.

– Harmaan talouden toimijat ovat hyötyneet siitä, että taksamittari ei ole ollut pakollinen. Kärsijöinä ovat olleet rehelliset taksiyrittäjät. Taksamittarin puuttumisen takia verovalvonta on ollut vaikeaa, ja taksialalla on havaittu merkittäviä määriä pimeää tuloa ja veronkiertoa. Taksamittarin käyttöpakko ei estä sovellusten käyttöä, MaRa perustelee.

Niin ikään taksiajoneuvon rekisteröintivelvollisuutta luvanhaltijan yksinomaiseen hallintaan ja taksikilven käyttövelvollisuutta MaRa pitää hyvänä.

– Se tehostaa viranomaisvalvontaa ja helpottaa kuluttajien mahdollisuutta tunnistaa taksi, jolla lupa-asiat ovat kunnossa.

 

MaRan lausunto