– Kampanjan pääviestinä on, että työ ei syrji, vaan ihmisten asenteet. Edelleen syrjintä tulee liian usein työn ja tekijän väliin. Epätasa-arvoinen kohtelu ei saisi estää kenenkään työllistymistä tai onnistumista työssä. Tämä on meidän kaikkien etu, sillä tarvitsemme töihin jokaisen osaajan, kertoo EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies. EK on selvittänyt aiemmin tänä vuonna Taloustutkimuksen toteuttamissa kyselyissä kansalaisten kokemuksia ikäsyrjinnästä sekä seksuaalisesta häirinnästä. 10 prosenttia suomalaisista on kokenut ikäsyrjintää työtä hakiessa viimeisen kahden vuoden aikana. Seitsemän prosenttia työikäisistä ilmoittaa kokeneensa seksuaalista häirintää työssään viimeisten kahden vuoden aikana. EK:n yhdenvertaisuusasiantuntija Katja Leppänen arvioi, että syrjintään liittyvä lainsäädäntö on Suomessa kattavaa ja myös valvonta toimii. – Koska syrjintää tästä huolimatta esiintyy, haluamme #eisyrji -kampanjan avulla herätellä kaikkia suomalaisia pohtimaan omia asenteitaan, Leppänen toteaa. Selvitysten mukaan syrjintää koetaan työelämässä niin työtovereiden, asiakkaiden kuin työnantajien toimesta. Syrjinnästä voi ilmoittaa esimerkiksi esimiehelle tai yrityksen henkilöstöosastolle. Yritykset ja yhteisöt voivat ilmoittautua mukaan #eisyrji -kampanjaan verkkosivuilla www.eisyrji.fi. Mukana olevat yritykset ja yhteisöt sitoutuvat edistämään syrjimätöntä kaikille avointa työkulttuuria. Lisätietoja kampanjasta verkkosivuilta www.eisyrji.fi. Myös MaRa on mukana kampanjassa.