Uudenmaan koronatilanne on heikentynyt nopeasti. Anniskelupainotteisten yöravintoloiden tulee lopettaa yökahvilatoiminta Uudellamaalla heti. Myös asiakkaiden tulee noudattaa ravintoloiden ja muiden matkailualan yritysten viruksen leviämisen estämiseksi antamia ohjeita. Jos virus leviää Uudellamaalla hallitsemattomasti seurauksena ovat uudet yhä ankarammat rajoitustoimet. Pahimmillaan tämä voi uhata uusmaalaisten joulun ja uuden vuoden ajan matkailua muualle Suomeen. Samanaikaisesti valtioneuvoston tulisi katsoa eteenpäin. Matkailun avaaminen Suomeen edellyttää karanteenista luopumista sekä yksinkertaisen ja helposti valvottavan mallin luomista, jossa yksi negatiivinen koronatestin tulos riittää. Toimialan yritysten ahdinko kasvaa rajoitustoimien tiukentuessa. Uusi yritysten kustannustuki tulee valmistella nopeasti ja konkurssilain poikkeusta jatkaa ainakin ensi kesään asti.

Koronavirustartunnat ovat lisääntyneet Uudellamaalla parin viimeisen viikon aikana huolestuttavasti. Virus leviää erityisesti kotona, yksityisissä juhlissa ja työpaikoilla.

– Ravintolat, hotellit sekä kongressi- ja messualan yritykset ovat tehneet erinomaista omavalvontaa koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Korona ei ole yksittäistapauksia lukuun ottamatta levinnyt toimialamme yrityksissä. Kun virus kuitenkin leviää nopeasti Uudellamaalla, tehokas omavalvonta on yhä tärkeämpää. Vetoan etenkin Uudellamaalla toimiviin anniskelupainotteisiin yöravintoloihin, jotta ne lopettaisivat yökahvilatoiminnan heti eivätkä odottaisi torstaihin asti, kun toimintaa rajoitetaan valtioneuvoston päätöksellä. Yökahvilatoiminta ei nyt yksinkertaisesti sovi tähän epidemiatilanteeseen. Myös asiakkaiden tulee kantaa vastuuta eikä siirtää juhlimista koteihin ja muihin yksityistiloihin, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.

MaRa antoi 23.11.2020 lausunnon luonnoksesta matkustusrajoituksia koskevaksi lainsäädännöksi. Esitys on erittäin monimutkainen ja tarkoittaa käytännössä sitä, että vapaa-ajanmatkailu Suomeen ei käynnisty. Ehdotettu testausmalli on myös niin paljon terveysviranomaisten resursseja vaativa, ettei sitä ole mahdollista toteuttaa käytännössä. Karanteeni tulee poistaa ja yhden negatiivisen testin, myös luotettavan pikatestin, tulee riittää.

– Matkailualan yritykset ja niiden työntekijät ovat odottaneet kesästä lähtien toteuttamiskelpoista mallia siitä, miten ulkomaan matkailu Suomeen voidaan käynnistää uudelleen. Lakiesitysten valmistelu on vienyt kauan aikaa. Tuhannet matkailualan yritykset ja niiden kymmenet tuhannet työntekijät odottavat toteuttamiskelpoista mallia. Kun koronarokote alkaa elvyttää kansainvälistä matkailua ensi vuoden alkupuolelta lukien, Suomen täytyy olla valmiina kilpailemaan ulkomaalaisista matkailijoista. Suomen korkeatasoiset palvelut, väljyys, puhtaus ja erinomainen matkailun terveysturvallisuus ovat meille suuria valtteja, kun matkailu avautuu. Meillä on erinomaiset mahdollisuudet ottaa yhä suurempi osa kansainvälisestä matkailusta, Lappi sanoo.

Matkailu- ja ravintola-alan yritysten lähikuukausien näkymät ovat synkät koronatilanteen heikkenemisen ja siitä aiheutuvien rajoitustoimien vuoksi. EK:n juuri julkaiseman kyselyn mukaan valtaosa yrityksistä on perunut perinteiset pikkujoulut. Uudenmaan jo nyt päätetyt rajoitustoimet vaikuttavat erittäin kielteisesti alueella toimiviin yrityksiin. Uudenmaan tilanne heijastuu myös muun Suomen matkailuun. Pohjois-Suomen matkailukeskuksissa ei juuri nähdä joulun ja uudenvuoden aikaan ulkomaalaisia matkailijoita. Itärajan tuntumassa toimiville alan yrityksille venäläisten uuden vuodensesongin peruuntuminen on kova isku.

– Valtioneuvoston tulee valmistella uusi yritysten kustannustuki mahdollisimman nopeasti. Valtioneuvoston tulisi ilmaista tätä koskeva tahtotila jo nyt. Se loisi uskoa toimialan yrityksille. Kustannustuen tulee kattaa aika marraskuun alusta ainakin huhtikuun puoliväliin asti. Samalla kustannustuesta tulee korjata sen isoja yrityksiä syrjivä piirre. Matkailu- ja ravintola-alan isot yritykset tekevät yksistään tänä vuonna satojen miljoonien eurojen tappiot koronakriisin ja julkisen vallan päättämien rajoitustoimien vuoksi. Eduskunnan ja valtioneuvoston tulee kantaa vastuunsa tässä tilanteessa ja jatkaa konkurssilain velallisen väliaikaista suojaa ainakin ensi kesään asti. Muussa tapauksessa alan yrityksiä odottaa konkurssiaalto ja työntekijöitä massatyöttömyys maalis-huhtikuussa ensi vuonna, Lappi toteaa.