Hallitus on ilmoittanut käynnistävänsä kansallisen matkailun ohjelmakokonaisuuden. Sen laatiminen on ensimmäistä kertaa hallitusohjelmassa. Ohjelman onnistumisen ratkaisee se, onko sille riittävästi rahoitusta ja miten eri ministeriöt sitoutuvat matkailun edistämiseen. Hallituksen aikeet kiristää alkoholin, virvoitusjuomien ja polttoaineiden verotusta heikentävät erityisesti kotimaanmatkailun ja ravintoloiden toimintaedellytyksiä ja työllisyyttä.

Hallitus käynnistää matkailun ohjelmakokonaisuuden, jonka avulla on tarkoitus tukea matkailualan kestävää kasvua ja matkailuyrittäjyyden lisääntymistä.

– Tervehdimme ilolla tätä avausta. Vaikka matkailu on kasvava vientiala ja huomattava työllistäjä, ohjelman laatiminen matkailualalle on nyt ensimmäistä kertaa nostettu hallitusohjelmaan. Hankkeen tulosten suhteen olemme odottavalla kannalla. Ohjelman laatimiselle pitää löytyä muutakin kuin henkistä tukea. Ratkaisevaa tässä on rahoituksen määrä ja eri ministeriöiden sitoutuminen ohjelmaan, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.

Hallituksen veronkorotukset sen sijaan saavat MaRalta moitteita. Hallitusohjelman mukaan alkoholijuomaveroa korotetaan 50 miljoonalla eurolla vuonna 2020. Aikeet kiristää jo ennestään tiukkaa alkoholiverotusta heikentää ravintoloiden ja matkailun toimintaedellytyksiä ja työllisyyttä.

– Alkoholin verotus on Suomessa jo nyt EU-maiden kärjessä. Hallituksen päätös korottaa jälleen alkoholiveroa siirtää alkoholin kulutusta entisestään ravintoloista puiston penkeille, MaRan varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi sanoo.

Ravintoloissa nautitun alkoholin osuus on enää reilu 10 prosenttia alkoholin kokonaiskulutuksesta. Vuodesta 2003 lähtien alkoholin matkustajatuonti on kasvanut 61 prosenttia. Samaan aikaan alkoholin anniskelu ravintoloissa on vähentynyt 32 prosenttia.

– Alkoholiveron korotukset näkyvät selkeästi alkoholin matkustajatuonnissa. THL:n mukaan alkoholin matkustajatuonti kasvoi viime vuonna 2,9 prosenttia. Kun Viro vielä ensi kuussa alentaa alkoholiveroaan 25 prosenttia ja Latviakin on ilmoittanut alentavansa verotusta, matkustajatuonti kasvaa, Aittoniemi arvioi.

Alkoholin matkustajatuonti tekee merkittävän loven myös valtion verokirstuun. Tutkimus- ja analysointikeskus TAKin selvityksen mukaan Suomi menettää Viron matkustajatuonnin vuoksi pelkästään alkoholiin liittyviä verotuloja noin 190 miljoonaan euroa vuodessa. Sen päälle tulevat vielä verotulojen menetykset siitä, kun suomalaiset matkustavat kotimaan sijaan Baltian maihin ja käyttävät siellä palveluita ja tekevät ostoksia.

Lisätietoja:

varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi, 040 736 7705