Scandic Hotels Oy:n toimitusjohtaja Aki Käyhkö on valittu Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi 1.1.2021 alkaen. Käyhkö on aikaisemmin toiminut hallituksen varapuheenjohtajana. MaRan varapuheenjohtajiksi valittiin Mäntän Klubi Oy:n yrittäjä Iris Mäkinen ja Mika Tuhkanen Panimoravintola Beer Hunter’s Oy:stä. MaRan liittokokous nimitti vuoden 2021 hallituksen 5.11. Helsingissä.

MaRan vuodenvaihteessa väistyvä puheenjohtaja Tomi Lantto kävi puheenvuorossaan läpi koronakriisin keskellä taistelevan toimialan näkymiä.

– Koronakriisi tulee jatkumaan vielä pitkään, liiketoimintamme näkökulmasta aivan liian pitkään. Parhaimmillaan rokote ja ihmisten paluu normaaliin arkeen voisi tapahtua kesän kynnyksellä. Ulkomaalaisten matkailijoiden paluu kestää todennäköisesti pidempään. Finnair on arvioinut, että lentojen palautuminen ennen koronaa vallitsevaan tilanteeseen kestää kahdesta kolmeen vuoteen. Henkilöstöravintola-ala ei palaa entiselleen koskaan, Lantto arvioi.

– Toimialamme on ennennäkemättömän kriisin keskellä ja valitettavasti kaikki merkit viittaavat siihen, että helpotusta ei ole lähiaikoina luvassa. Tässä kriisissä MaRa on tehnyt väsymättömästi töitä alan yritysten ja työntekijöiden tulevaisuuden turvaamiseksi ja tulemme jatkamaan samalla peräänantamattomuudella. Liiketoiminnan rajoitukset tulee olla vain välttämättömiä ja oikein kohdennettuja. Kriisistä kärsineitä yrityksiä ja työpaikkoja tulee tukea taloudellisesti riittävästi ja yhdenvertaisesti, tammikuussa 2021 aloittava puheenjohtaja Aki Käyhkö jatkaa.

Käyhkö muistuttaa toimialan yritysten merkityksestä huomattavina veronmaksajina ja työllistäjinä.

– Majoitus- ja ravintola-alan verojalanjälki oli vuonna 2019 yli 2,6 miljardia euroa ja toimialamme työllistävät kymmeniä tuhansia ihmisiä. Toimialan tukeminen kriisin yli on Suomen talouden tulevaisuuden kannalta kriittisen tärkeää, Käyhkö toteaa.

MaRan hallitus 2021:

MaRan liittokokous valitsi hallitukseen kaikkiaan 27 jäsentä sekä heille henkilökohtaiset varajäsenet.

Aki Käyhkö, Scandic Hotels Oy, Helsinki, puheenjohtaja
Iris Mäkinen, Mäntän Klubi Oy, Mänttä, varapuheenjohtaja