Scandic Hotelsin varatoimitusjohtajalle Jouko Liimataiselle ja legendaarisesta Pizzeria Napolista tunnetulle yrittäjäpariskunnalle Birgitta ja Kalle Räsäselle on myönnetty kunniakrouvarin arvonimi. Arvonimi on tunnustus heidän suurista ansioistaan matkailu- ja ravintola-alan hyväksi. Räsäset ja Liimatainen vastaanottivat arvonimen 5.11.2020 MaRan liittokokouksessa Helsingissä.

Birgitta ja Kalle Räsänen ovat pitkäaikaisia yrittäjiä. He ostivat Pizzeria Napolin vuonna 1992. Ravintola on valittu yleisöäänestyksessä useita kertoja Tampereen parhaaksi pizzeriaksi ja myös Tampereen parhaaksi ravintolaksi.

Pizzeria Napoli on tunnettu siitä, ettei sinne oteta pöytävarauksia ja jokainen joutuu jonottamaan omaa vuoroaan. Pizzeria on kuuluisa listastaan, jolla on 100 pizzaa, osa klassikkopizzoja ja osa trendien mukaan vaihtuvia.

Birgitta ja Kalle Räsäsen pitkän ja menestyksekkään yrittäjäuran salaisuus ovat korkealaatuiset raaka-aineet, erinomainen asiakaspalvelu ja pitkäjänteinen työ. Tulevaisuuden isoina kysymyksinä ravintoloitsijat pitävät ilmastonmuutosta, sen huomioon ottamista elintarvikkeiden hankinnassa ja lähiruoan suosion kasvamista.

Pizzeria Napolissa on paljon pitkäaikaisia työsuhteita. Erityinen ylpeydenaihe Räsäsille on, että kaikki työntekijät ovat yrityksen omia työntekijöitä. He ovat kouluttaneet suuren joukon nuoria ravintola-alalle.

*

Jouko Liimatainen on pitkän linjan talousmies sekä hotelliliiketoiminnan ja hotellikiinteistöjen asiantuntija. Hän on osallistunut moniin matkailu- ja ravintola-alan suuriin yrityskauppoihin. Ensimmäinen niistä oli vuonna 1988, kun Mallasjuoma myytiin Hartwallille. 1990-luvulla hän oli mukana muun muassa Alkon yhtiöittämisessä ja Scandic Hotelsin toiminnan aloittamisessa Suomessa. Tuorein suurhanke on muutama vuosi sitten tapahtunut Restel Oy:n hotellien ostaminen ja sulauttaminen Scandic Hotelsiin.

Jouko Liimataisella on ollut myös merkittäviä luottamustehtäviä yhtiöiden hallituksissa sekä Elinkeinoelämän keskusliitossa, MaRassa ja sen edeltäjissä.

Liimatainen nauttii suurta arvostusta niin omassa työyhteisössään kuin alalla laajemminkin. Häntä kuvaillaan väsymättömäksi, peräänantamattomaksi ja oikeudenmukaiseksi työpariksi ja yritysjohtajaksi.

Kunniakrouvarin arvonimi myönnetään kerran vuodessa MaRan liittokokouksen yhteydessä alalla erityisen ansioituneille henkilöille.

Lisätietoa:

MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 734 5549