Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa selvitti jäsenyrityksilleen suunnatussa kyselyssä matkailu- ja ravintola-alan tarvetta palkata kesätyöntekijöitä. Kyselyn mukaan alalle ollaan palkkaamassa ensi kesänä yhteensä noin 18 000 työntekijää. Näistä Tutustu työelämään ja tienaa -harjoitteluohjelman piiriin kuuluu noin 3 500 nuorta. Huvi-, teema- ja elämyspuistoala työllistää noin 2 500 kausi- ja kesätyöntekijää.

Matkailu- ja ravintola-alan kesätyöntekijöiden määrä on MaRan mukaan jonkin verran aikaisemmin tehtyjä arvioita suurempi.
– Nämä luvut osoittavat, että matkailu- ja ravintola-ala on merkittävä työllistäjä myös kesällä. Toimiala tarjoaa erilaisia ja monipuolisia työtehtäviä ympäri Suomen. Ala työllistää kesällä erityisen paljon nuoria, joista monelle kyseessä saattaa olla ensimmäinen varsinainen työpaikka. Nuoret saavat näin arvokasta työkokemusta, toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.
Myös koululaisille suunnattu Tutustu työelämään ja tienaa -ohjelma on otettu toimialan yrityksissä hyvin vastaan. Työharjoitteluohjelma tarjoaa nuorelle hyvän ensikokemuksen työhön ja mahdollisuuden nähdä, millaisia työtehtäviä matkailu- ja ravintola-alalla löytyy.
– Olemme tehneet Tutustu työelämään -ohjelmaan osallistuneille nuorille kyselyitä ja niiden perusteella nuorilla on pääasiassa hyvin myönteisiä kokemuksia alalla työskentelystä. Myös yritykset ovat olleet tyytyväisiä nuoriin harjoittelijoihinsa, Lappi kertoo.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 734 5549