Matkailu- ja ravintola-alan suurin ongelma on yritysten heikko kannattavuus. Anniskelun arvonlisäveron alentaminen on erittäin tärkeää koko alan hintakilpailukyvyn parantamiseksi.

– Anniskelun osuus alkoholin kokonaiskulutuksesta on romahtanut 10 prosentin tuntumaan. Anniskelun arvonlisäveron alentaminen on välttämätöntä, jotta alkoholin kulutusta saataisiin siirrettyä kotisohvilta takaisin ravintoloihin. Hintojen laskeminen piristäisi myös kotimaan matkailua, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.

Luken selvityksen mukaan anniskelun arvonlisäveron alentaminen vähentää valtion verotuloja noin 70 miljoonaa euroa. Anniskelusta saatavat arvonlisäverotulot supistuvat noin 122 miljoonaa euroa, mutta toisaalta ravitsemispalvelujen ja muiden toimialojen ansio-, arvonlisä- ja valmisteverotulot kasvavat yhteensä noin 51 miljoonaa euroa. Laskennallisesti arvonlisäveron alentaminen laskee alkoholin hintaa ravintoloissa 8,1 prosenttia.

– Kun ravintolaruoan arvonlisävero aleni kesällä 2010, lähes 4 000 MaRan jäsenravintoloiden toimipaikkaa sitoutui viemään alentamisen täysimääräisesti hintoihin. Tilastokeskuksen mukaan alentaminen meni hintoihin 78-prosenttisesti, MaRan jäsenyrityksissä vielä paremmin. Uskon, että vähintään samaan tulokseen päästäisiin myös, jos anniskelun arvonlisäveroa alennettaisiin, Lappi vakuuttaa.

Arvonlisäveron alentamiseen on aihetta, sillä anniskelun verotus on Suomessa EU:n ankarinta. Oluen valmisteverotuksessa Suomi pitää EU-maiden kärkipaikkaa, viinin ja väkevän alkoholin kohdalla Suomi on toisena. Arvonlisäverokanta on Suomessa EU-maiden neljänneksi korkein.

– Ilman alentamista anniskelun alamäki jatkuu. Se vie valtiolta pitkällä aikavälillä verotuloja ja vähentää työllisyyttä ravintoloissa. Sitä paitsi alennetullakin arvonlisäverolla ravintolassa nautittu olutpullo tuottaa valtiolle 42 senttiä enemmän kuin kaupasta ostettu pullo. Lisäksi arvonlisäveron alentaminen piristäisi kotimaisten matkailu- ja ravintolapalvelujen kysyntää ja loisi työpaikkoja, Lappi arvioi.

Luken mukaan arvonlisäveron alentamisen laskennallinen työpaikkavaikutus olisi noin 2 400 henkilöä. Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa rahoitti Luonnonvarakeskuksen selvityksen ravintola-anniskelun arvonlisäverokannan alentamisen vaikutuksista.

Lue lisää: Ravintola-anniskelun arvonlisäverokannan alentamisen vaikutukset toimialalle ja kerrannaisvaikutukset kansantaloudelle

Lisätietoja:toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 734 5549