Komissio julkisti joulukuussa pitkään odotetun ehdotuksensa digitaalisen toimintaympäristön sääntelyn uudistamisesta. Uudet säännöt koskevat kaikkia digitaalisia palveluja, kuten esimerkiksi sosiaalista mediaa, verkkokauppapaikkoja ja muita EU:ssa toimivia verkkoalustoja. Uudet säännöt koostuvat kahdesta säädöksestä, joista ensimmäisellä säännellään digitaalisia palveluja ja toisella digitaalisia markkinoita.

Digitaalista toimintaympäristöä koskevien uusien sääntöjen tarkoituksena on suojata paremmin kuluttajia ja heidän oikeuksiaan verkossa. Uusia sääntöjä sovelletaan yhtenäisesti EU:n sisämarkkinoilla. Tämä tukee pienempien alustojen, pk-yritysten ja startup-yritysten laajentumista ja tarjoaa niille mahdollisuuden tavoittaa asiakkaita kaikkialla sisämarkkinoilla ja alentaa sääntöjen noudattamisesta aiheutuvia kustannuksia. MaRa pitää komission ehdotuksia hyvänä avauksena tasapuolisten kilpailuolosuhteiden saavuttamiseksi yritysten välillä EU:n alueella.

Lue koko uutinen kirjautumalla sivustolle.