Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Vitriini 5/2012

     Kirjaudu jäsentunnuksilla ja lue näköislehti.

Ritva Paavonsalo:
Megaluokan muutosprosessi Leijona Cateringiksi

 

Suomen armeijan ruokahuolto koki täydellisen muutoksen vuoden alusta, kun Puolustusvoimien Ruokahuollon Palvelukeskuksen liiketoiminta yhtiöitettiin Leijona Catering Oy:ksi.

Puolustusvoimien ruokapalveluiden yhtiöittäminen on jatkoa muun muassa aseiden ja ajoneuvojen huollon, vaatehuollon ja erikoissairaanhoidon ulkoistamisille.

– Puolustusvoimat keskittyy omaan ydintehtäväänsä, ja kumppanit hoitavat muun, Leijona Cateringin toimitusjohtaja Ritva Paavonsalo sanoo.

Lue lisää sivulta 20.

 

 

 

Lande keskellä Stadia

Raine Korpelan Cafe Regatan ulkopöydässä istuessaan unohtaa olevansa keskellä Helsinkiä. Kahvilan soutuvene keinuu hiljalleen meren aalloilla kaislikon suhistessa, nuotion rätistessä ja makkaran tiristessä.

Korpelan kahvila on kymmenessä vuodessa hurmannut asiakkaat omaperäisyydellään, maaseutumaisella eksotiikallaan ja persoonallisilla sisustusratkaisuillaan. Vitsikkäät yksityiskohdat ovat yrittäjän itsensä ideoimia ja toteuttamia. Ja harvassa paikassa santsikupista maksetaan asiakkaalle.

– Regatassa olen saanut toteuttaa kaikki haaveeni, Korpela kertoo.

Lue lisää sivulta 29.

 

Viinaralli Virosta kiihtyy

 
Mikä hämmentää -palstalla ihmetellään matkustajatuontikyselyn tulosten luotettavuutta. Tuoreen kyselyn mukaan matkustajatuonti on hiukan laskenut, vaikka Tallinnan matkustajamäärät ovat olleet hurjassa kasvussa, ja Suomen laivoihin lastataan joka päivä valtavia alkoholilasteja täynnä olevia autoja ja rullakoita.

Lue lisää sivulta 48.

 

Pääkirjoitus: Alkoholilainsäädäntö valmisteltava laajapohjaisesti

 
Sosiaali- ja terveysministeriössä suunnitellaan alkoholilainsäädännön uudistuksen valmistelemista ministeriön sisäisenä virkamiestyönä. Alkoholilainsäädännöllä on suuria vaikutuksia kansalaisiin, yrityksiin ja koko yhteiskuntaan. Lainsäädännön valmistelu edellyttää monipuolista asiantuntemusta. Sosiaali- ja terveysministeriön tulisi perustaa lainsäädännön valmistelua varten laaja-alainen työryhmä.

Ministeriön tämänhetkinen suunnitelma on, että Valvira kokoaa elinkeinoelämän ja muiden intressitahojen esityksiä alkoholilainsäädännön valmistelua varten. Valvira tekee näkemyksistä yhteenvedon ja toimittaa sen ministeriölle. Tämän jälkeen lainsäädäntöä valmistellaan ministeriön virkamiesten keskuudessa.

Yhtenä syynä ministeriön suunnitelmiin lienee ollut se, että lainsäädännön valmistelu on helpompaa, kun ei tarvitse kuunnella alkoholielinkeinojen näkemyksiä valmistelun kuluessa. Kun Valvira toimittaa alkoholielinkeinojen esitykset kirjallisesti ministeriölle, esitysten hylkääminen on helpompaa, kun hylkäämistä ei tarvitse perustella. Näin olisi helpommin saatavissa yksimielinen esitys lainsäädännön muutoksiksi.

Tämä ei kuitenkaan ole oikea tapa lähestyä asiaa. Alkoholilainsäädännön valmistelussa ei voida ottaa huomioon yksiniittisesti vain alkoholin haitallisia terveysvaikutuksia. Lainsäädännössä tulee ottaa huomioon myös kotimaisten alkoholielinkeinojen menestymismahdollisuudet. Alkoholin saatavuuden rajoittaminen lainsäädäntötoimin ei ole nykyisin niin yksinkertaista kuin se oli ennen Viron EU-jäsenyyttä ja maailmanlaajuista verkkokauppaa ja -mainontaa.

Virosta tuodaan alkoholia satoja litroja kerrallaan. Tästä on hyvä esimerkki jäljempänä tämän lehden ”Mikä hämmentää” -palstalla. Alkoholi maksaa parhaimmillaan vain neljäsosan Suomen kaupoissa myytävän alkoholin hinnasta. Myös alkoholin verkkokauppa ulkomailta kasvaa. Internetin ja esimerkiksi ulkomaisten tv-kanavien välityksellä alkoholimainonta tavoittaa kaikenikäiset suomalaiset 24 tuntia vuorokaudessa seitsemänä päivänä viikossa.

Kun kotimaisen alkoholin vähittäiskaupan ja ravintolatoiminnan toimintaedellytyksiä kiristetään, siitä hyötyy erityisesti ulkomainen alkoholielinkeino. Tilastoitu kulutus saattaa vähentyä, mutta kokonaiskulutus ei. Kulutusta ohjataan lainsäädännöllä valvomattomiin olosuhteisiin ja jopa pimeille markkinoille. Veroeurot ja työpaikat karkaavat ulkomaille. Suomelle jää tällöin vain alkoholihaittojen seuraamusten hoito mutta ei positiivisia talousvaikutuksia.

Ravintolaelinkeinolla on alkoholilainsäädännön uudistuksessa totinen paikka. Anniskelun osuus on laskenut tasaisesti yli 15 vuotta. Kokonaiskulutuksesta enää 10 prosenttia on ravintoloissa. Siitä huolimatta poliitikot ja virkamiehet ovat esittäneet useita anniskelua rajoittavia ehdotuksia, jotka kohdistuisivat lailliseen alkoholin anniskeluun.

Alkoholilainsäädännöllä on laajoja yhteiskunnallisia ja taloudellisia vaikutuksia. Lainsäädännön valmistelua ei voida tehdä virkamiestyönä vain sen vuoksi, että se on helpompaa ja että saavutetaan helpommin yhteisymmärrys. Myös moniarvoisen suomalaisen lainvalmistelun perinne edellyttää laajapohjaisen työryhmän perustamista sosiaali- ja terveysministeriöön. Työryhmässä on oltava myös alkoholielinkeinojen edustus.

Päivitetty 26.10.2012

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake