Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Varo huijausyrityksiä! Matkailu- ja ravintola-alan yrityksiin kohdistuvat huijausyritykset voivat lisääntyä kesäaikana

02.06.2014

Huijausyritykset ovat nykyisin enenevässä määrin sekä yritysten että yksityisten henkilöiden ongelma. Ne leviävät etenkin internetin ja sähköpostin välityksellä. Tyypillisesti yritykset saavat tarjouksia, maksukehotuksia tai laskuja palveluista, joita he eivät ole tilanneet. Tarjouskirje voi sisältää lomakkeen, johon pyydetään yrityksen allekirjoitusta. Jos lomakkeen palauttaa lähettäjälle, saattaa tulla sitoutuneeksi sopimussuhteeseen epärehellisen toimijan kanssa.

Yrityksille voidaan niin ikään lähettää tarjouksia, jotka on laadittu laskun muotoon. Laskun maksamisella voi syntyä kestotilaus tai yritys tulee muuten sitoutuneeksi pitkään ja kalliiseen sopimussuhteeseen. Ensimmäisen laskun maksettua tulee seuraava lasku. Jos sitä ei maksa, laskua voidaan yrittää periä uhkaavansävyisillä kirjeillä.

Mainostilaa tai hakupalveluja tarjoavien luettelohuijarien laskut muistuttavat laillisten toimijoiden laskuja ja niissä on useimmiten lyhyt maksuaika. Lyhyellä maksuajalla tavoitellaan sitä, että yritys maksaa laskun nopeasti selvittämättä sopimuskumppanin taustoja sen tarkemmin. Ennen allekirjoittamista sekä sopimusehdot että palveluntarjoajan tausta tulee selvittää tarkasti, jotta voi sulkea pois huijausyrityksen mahdollisuuden.

Jos yritykselle tulee lasku palvelusta, jota se ei ole tilannut, laskua ei tarvitse maksaa. Laskun voi myös lähettää takaisin yritykselle ja merkitä siihen selvästi, että lasku on aiheeton eikä palvelua ole tilattu. Sama koskee perusteettomia perintäkirjeitä ja maksukehotuksia.

Sähköpostin välityksellä leviävät kirjeet, joissa luvataan suuria palkkioita, mikäli vastaanottaja auttaa lähettäjää tai ryhtyy tämän kanssa liiketoimiin. Saadakseen luvatut palkkiot vastaanottajan tulee ensin maksaa lähettäjälle etukäteisiä maksuja, veroja tai muita palkkioita. Vasta tämän jälkeen voi päästä osalliseksi suurempaan summaan. Tällaisiin kirjeisiin ei pidä vastata, vaan ne voi hävittää samalla tavalla kuin muunkin roskapostin.

Pankkitili- ja luottokorttitietoja ei pidä luovuttaa ellei ole täysin varma vastaanottajan luotettavuudesta ja maksamisen turvallisuudesta.

Huijausyritykset lisääntyvät yleensä kesäaikana, kun yrityksissä on paljon kesätyöntekijöitä mahdollisesti maksuliikennettäkin hoitamassa. MaRa kehottaa jäsenyrityksiään suhtautumaan suurella varauksella erityisesti ulkomailta peräisin oleviin, epämääräisiin yhteydenottoihin, joissa saattaa olla kysymys huijausyrityksestä.

Toimintaohjeet mahdollisten huijausyritysten varalta:

  • Vältä sitoutumista puhelimessa erilaisiin tilauksiin ja sopimuksiin.
  • Pyydä aina ennen tilauksen tekemistä kirjallinen tarjous, johon on liitettynä sopimusta koskevat ehdot.
  • Lue sopimusehdot huolellisesti.
  • Reklamoi kirjallisesti tilaamatonta tavaraa tai palvelua koskevasta laskusta laskun lähettäjälle ja säilytä itselläsi tekemäsi reklamaatio. Reklamaatiossa tulee todeta, ettei tavaraa tai palvelua ole tilattu. Näin ollen myöskään mitään sopimusta osapuolten välille ei ole syntynyt, minkä vuoksi lasku on aiheeton eikä sitä tulla maksamaan.
  • Reklamoi myös mahdollisesta maksumuistutuksesta samaan tapaan.
  • Jos saat perintätoimistosta perintäkirjeen, tee vastaava reklamaatio myös heille.

 

 


Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake