Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Verotus

Verotuspäätöksillä on merkitystä. Ravintolaruoan arvonlisäveron laskeminen vuonna 2010 lisäsi ravintoloiden ruokamyyntiä. Verotuksen ja muiden velvoitteiden osuus on edelleen suuri. Myydystä sadan euron hintaisesta illallisesta jä yritykselle voittoa keskimäärin kaksi euroa.

 

Verotuksella on merkitystä

 

Anniskelun arvonlisäveron alentaminen

Ravintoloiden ruokamyynti on kasvanut positiivisesti - anniskelumyynti on sen sijaan laskenut. Anniskelun arvonlisäveron alentamisella 14 prosenttiin olisi positiivisia vaikutuksia ravintoloiden anniskelu- ja ruokamyyntiin sekä työllisyyteen. Ravintolamyynnin ja työllisyyden kasvaessa verotulot nousevat. Ravintolassa myyty alkoholiannos tuo kolme kertaa enemmän verotuloja kuin muissa kanavissa myyty alkoholi, koska ravintola-ala on hyvin työvoimavaltainen.

Anniskelun arvolisäveron alentaminen ravintolaruoan tasolle 14 prosenttiin maksaisi ilman dynaamisia vaikutuksia arviolta 120 miljoonaa euroa ja ravintola-alan dynaamisten vaikutusten jälkeen arviolta 80 miljoonaa euroa. Kolmasosa tulisi siis takaisin ravintoloiden ruoka- ja anniskelumyynnin kasvaessa. MaRa arvioi, että anniskelun arvonlisäveron alentaminen toisi alalle 2 000 – 3 000 työpaikkaa. Sen lisäksi arvonlisäveron alentaminen pelastaisi satoja ravintoloita ja niissä olevia työpaikkoja.

 

Päivitetty 13.10.2016

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake