Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Pikkujoulumyynti kasvoi yli puolella alan yrityksistä

09.02.2017

Matkailu- ja ravintola-alan pikkujoulusesonki piristyi edellisvuodesta. MaRan tekemän jäsenkyselyn mukaan 60 prosenttia yrityksistä kasvatti myyntiään vuoden 2015 sesonkiin nähden. Lukema on marraskuussa julkaistun pikkujouluennusteen mukainen. Myös kokous- ja yritysmyynti sujui loka-joulukuussa odotuksia paremmin.

Pikkujoulumyynnin kasvuprosentti oli monen yrityksen kohdalla selvästi odotettua suurempi. Yli neljän prosentin kasvuun ylsi 29 prosenttia vastaajista, kun vain 3 prosenttia ennusti pääsevänsä siihen. Toisaalta pikkujoulumyynti väheni odotettua useammalla: yli neljännes vastaajista ilmoitti myynnin vähentyneen, vaikka ennustekyselyssä myynnin vähenemiseen uskoi vain 6 prosenttia yrityksistä.

Kuvio: Toteuma pikkujoulumyynnistä (2016) verrattuna edelliseen vuoteen


Kokous- ja yritysmyynti plussalla

Kokous- ja yritysmyynti sujui vuoden 2016 loka-joulukuussa selvästi paremmin kuin alan yritykset ennustivat. Syksyn kyselyssä noin kolmannes yrityksistä ennakoi myyntinsä kasvavan, mutta toteutuneen myynnin mukaan peräti 58 prosenttia yrityksistä kasvatti myyntiään. Kasvu oli myös ennakoitua voimakkaampaa, sillä joka viidennessä yrityksessä kasvua tuli yli 6 prosenttia.

”Enemmistö yrityksistä odottaa kokous- ja yritysmyynnin hyvän kasvun jatkuvan myös vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä. Negatiivista kehitystä ennustaa alle viisi prosenttia vastaajista”, sanoo MaRan pääekonomisti Ari Peltoniemi.


Kuvio: Toteuma kokous-/yritysmyynnistä viimeisen kolmen kuukauden aikana (loka-joulukuu 2016)

Katso:

Sesonkiennuste
Kokous-/yritysmyyntiennuste


Lisätietoa:

Ari Peltoniemi, pääekonomisti
p. 09 6220 2037

 

 

 


Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake