Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Ole tarkkana hakemisto- ja luettelopalveluja tarjoavien yritysten kanssa!

06.06.2012


MaRaan on tullut jäsenyrityksiltä yhteydenottoja koskien hakemisto- ja luettelopalveluja tarjoavien yritysten toimintaa. Jäsenyritykset ovat saaneet hakemisto- ja luettelopalveluja tarjoavilta yrityksiltä laskuja palveluista, joita ne eivät ole tilanneet.

Hakemisto- ja luettelopalveluja tarjoavat yritykset ovat ottaneet yhteyttä esimerkiksi ravintoloihin päivittääkseen näiden yhteystiedot, jotka sitten on erehdyksessä saatettu antaa tietämättä, ettei yrityksellä ole aiemmin ollut mitään sopimussuhdetta hakemisto- ja luettelopalveluja tarjoavan yrityksen kanssa. Pian tämän jälkeen ravintola on saanut laskun palvelusta, jota se ei ole tilannut. Räikeimmissä tapauksissa ravintola on selvästi ilmoittanut, ettei se tarvitse näkyvyyttä hakemistopalvelussa mutta se on silti saanut palvelusta laskun.

Jos yrityksesi saa laskun, jossa viitataan tilaukseen tai sopimukseen, jota yrityksesi ei ole tehnyt, kannattaa toimia seuraavasti:

1. Reklamoi asiasta viipymättä kirjallisesti laskun lähettäjälle. Ilmoita reklamaatiossa, että sopimussuhdetta ei ole syntynyt ja että lasku on tämän vuoksi aiheeton etkä aio maksaa sitä. Ota reklamaatiosta itsellesi kopio.

2. Jos saat laskusta maksukehotuksen, reklamoi myös siitä kirjallisesti ja ota reklamaatiosta itsellesi kopio.

3. Jos saat perintätoimistosta perintäkirjeen, reklamoi myös siitä kirjallisesti perintätoimistolle. Ilmoita reklamaatiossa, että sinulla ei ole sopimussuhdetta laskuttajan kanssa ja että lasku on siten aiheeton. Voit myös liittää perintätoimistolle menevään reklamaatioon jäljennökset laskuttajalle aiemmin lähettämistäsi reklamaatioista.

4. Tee tarvittaessa tutkintapyyntö poliisille.

MaRa kehottaa jäsenyrityksiään olemaan tarkkana hakemisto- ja luettelopalveluja tarjoavien palveluntarjoajien kanssa. Jo harkitessa sopimuksen tekemistä on syytä varmistaa huolellisesti palveluntarjoajan tausta sekä tarjottavan palvelun hinta ja muut ehdot. Kannattaa myös käydä tutustumassa palveluntarjoajan internetsivuihin. Epäilyttävän palveluntarjoajan tunnistaa usein siitä, ettei sen internetsivuilta löydy tarkempia yhteystietoja. Sivut saattavat olla ulkoisesti näyttävällä tavalla toteutetut, mutta sisältöä niissä ei ole juuri lainkaan.


Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake